Rok 2017 nie dla wszystkich różowy. Spadek frachtów w czołowym włoskim terminalu morskim

Pośród wielu optymistycznych podsumowań roku 2017, informujemy też o okoliczności bardziej pesymistycznej: Contship Italia Group, jeden z czołowych włoskich morskich terminali kontenerowych, odnotował w minionym roku 1,3-procentowy spadek objętości obsługiwanych frachtów w stosunku do roku 2016.

Niższe wyniki zostały osiągnięte pomimo wysokiej aktywności w głównych obiektach spółki w La Spezia, Salerno oraz Tangerze. Pomimo tego, że popyt na użytkowanie terminali Contship będących bramami dostępu do Włoch oraz Europy Południowej i Środkowej wzrósł o 13,2 % (o 232 tys. TEU rok po roku), sama aktywność przeładunkowa spadła o 6,8 proc. (o 315 tys. TEU rok po roku).

Wzrost odnotował również operator intermodalny Hannibal, dostawca morskich i lądowych usług intermodalnych w ramach grupy Contship – o 11 proc. przetransportowanych TEU więcej, niż w roku 2016 (o 30 tys. TEU więcej). To już drugi z rzędu rok wzrostu wyników dla tego operatora.

Na wyzwania przeładunkowe nałożyły się trudności w ruchu kolejowym. Aktywność platformy intermodalnej Contship w Mediolanie, RHM, została spowolniona przez trwające dwa miesiące zamknięcie odcinka kolejowego w okolicy Rastatt (od sierpnia 2017). Unieruchomienie tak ważnego odcinka trasy kolejowej przez Alpy poskutkowało przestojem w kolejowym przewozie towarów między Włochami a Europą Zachodnią (181 pociągów mniej w porównaniu z rokiem 2016).

Jako przyczyny niższej aktywności portowej spółki Contship Italia Group jej prezes, Cecilia Eckelmann-Battistello, wskazała ogólne trudności dla branży morskiej w roku 2017, przede wszystkim zmiany organizacyjne w przedsiębiorstwach żeglugi liniowej, a także przesunięcie głównego nacisku działań grupy z aktywności portowej na intermodalne usługi Contship świadczone w ramach produktu Hannibal.

Contship aktywnie pracuje nad wprowadzeniem innowacyjnych rozwiązań, które pozwolą spółce oferować w pełni zintegrowane i konkurencyjne rozwiązania transportowe „z portu pod same drzwi”. Zapowiada też ekspansję, zarówno na terenie Włoch, jak i poza granicą Alp.

AM

Źródło: Contship Italia Group