2017: Polacy mocno inwestowali w tabor

Rok 2017 zakończył się dla branży finansowania transportu ciężkiego na lekkim plusie, czego nie można było się spodziewać jeszcze w połowie roku, gdy rynek notował ujemną dynamikę. W drugim półroczu wzrósł optymizm wśród transportowców, którzy w rezultacie zwiększyli inwestycje o 2,3 proc. (r/r) na koniec roku. Jak wynika z raportu Związku Polskiego Leasingu, branża leasingowa sfinansowała środki transportu ciężkiego o wartości ok. 17,5 mld zł.

Jeszcze w połowie 2017 roku nastroje w branży były pesymistyczne. Transportowcy zmagali się z ograniczeniami: rosnącymi kosztami prowadzenia działalności, brakiem wykwalifikowanych kierowców, problemami finansowymi kontrahentów, dodatkowymi opłatami drogowymi czy nowymi regulacjami prawnymi, w tym zaostrzonymi przepisami w Europie (prace nad Pakietem Mobilności).

Można było odczuć, że rynek transportu jest już wyraźnie nasycony, jednak w drugiej połowie roku nastąpiło odbicie i przewoźnicy przystąpili do inwestycji

– zauważa Waldemar Topiński, dyrektor Zarządzający Obszarem Handlowym w Idea Getin Leasing S.A.

Firmy zaczęły rozwijać tabor, wymieniać stare pojazdy na nowe, zgodne z normą spalania Euro 6, co jest szczególnie istotne dla przedsiębiorstw obsługujących przewozy międzynarodowe

– dodaje.

 

Przykład Idea Getin Leasing

Działalność Idea Getin Leasing – firmy leasingowej, od której otrzymaliśmy te informacje – dobrze pokazuje to ożywienie wśród transportowców. W minionym roku firma sfinansowała inwestycje przewoźników o wartości 2,41 mld zł. Z raportów ZPL wynika, że w 2017 r. przedsiębiorcy transportowi najchętniej inwestowali w ciągniki siodłowe, na które branża leasingowa udzieliła finansowania o łącznej wartości ponad 8,6 mld zł, co oznacza wzrost o 1,4 proc. r/r. Jeśli chodzi o zestawy ciągnik siodłowy plus naczepa, Idea Getin Leasing odnotowała wzrost 22 proc. co przełożyło się na nowe kontrakty o wartości 1,27 mld zł. Finansowanie naczep/przyczep wzrosło w Idea Getin Leasing o prawie 24 proc., z 0,51 mld zł do 0,63 mld zł. Spółka zanotowała też wzrost finansowania ciężarówek o DMC pow. 3,5t o prawie 36 proc. r/r, do poziomu 369 mln zł z nieco ponad 271 mln zł przed rokiem. Dodatkowo, w 2017 r. Idea Getin Leasing udzieliła finansowania na 462 sztuk autobusów.

 

2018 – możliwy dalszy rozwój branży

Czynniki makroekonomiczne, jak rosnący wzrost gospodarczy, wzrost produkcji przemysłowej w Europie oraz eksport sprzyjają polskim przewoźnikom, którzy wykazują wzrost popytu na swoje usługi w całej Europie i potrzebują większej liczby środków transportu do obsługi nowych zamówień.

Szacujemy, że w dalszej perspektywie 2018 r. zapotrzebowanie na polskie usługi transportowe będzie nieprzerwanie rosło, a rodzimy rynek TSL powinien nadal wzrastać. (…)

– ocenia Waldemar Topiński.

 

AM

Źródło: Idea Getin Leasing