Autonomiczne konwoje ciężarówek w testach

W platooningu co najmniej dwie ciężarówki mogą poruszać się po autostradzie w bliskim odstępie, za pomocą technicznych systemów wspomagania i sterowania.

DB Schenker i MAN Truck & Bus od kwietnia testują platooning – użycie zautomatyzowanych konwojów ciężarówek połączonych „elektronicznym dyszlem” – w codziennych operacjach logistycznych. Elektronicznie sprzężone konwoje będą poruszać się w normalnym ruchu drogowym na trasie A9 Monachium-Norymberga. Jednym z wyzwań jest dobra interakcja między kierowcą a maszyną, jedną z korzyści – ochrona środowiska.

W swej siedzibie w Monachium MAN przekazał DB Schenker testowe pojazdy do platooningu. Dla MAN Truck & Bus i wspierającej projekt Hochschule Fresenius to pierwsze praktyczne wdrożenie w branży logistycznej.

Autonomiczne, połączone w sieć konwoje diametralnie zmienią transport drogowy towarów. W ramach tego projektu po raz pierwszy testujemy platooning w codziennej pracy w logistyce

– mówi Ewald Kaiser, Chief Operating Officer w DB Schenker.

Udowodniliśmy już, że platooning sprawdza się w różnych projektach, takich jak European Truck Platooning Challenge w 2016 roku. Dostosowanie tej technologii do rzeczywistych uwarunkowań logistyki to wyzwanie, przed którym obecnie stoimy

– dodał dr Frederik Zohm, Member of the Management Board for Research and Development MAN Truck & Bus AG.

DB Schenker będzie przez kilka miesięcy testował zautomatyzowane konwoje ciężarówek w ruchu drogowym na trasie A9 Monachium-Norymberga. Po raz pierwszy też zawodowi kierowcy DB Schenker zastąpią kierowców testowych. Ich oceny oraz zebrane doświadczenia będą przedmiotem analiz Hochschule Fresenius, która jest trzecim partnerem we współpracy i zapewnia wsparcie badawcze.

Chcemy dowiedzieć się, jaki wpływ ma nowa technologia na pracę kierowców. Badania koncentrują się na poziomie neurofizjologicznym i psychospołecznym. Wyniki badania interakcji człowiek-maszyna zostaną wykorzystane przy wdrażaniu technologii

– wyjaśnia prof. Christian T. Haas, Head of the Institute for Complex Health Research w Hochschule Fresenius. Innym wynikiem badań ma być uzyskanie wiedzy o digitalizacji warunków pracy, co  może zapoczątkować kolejne projekty.

Przygotowania do testów drogowych rozpoczęły się od produkcji pojazdów testowych i ich technicznego wyposażenia spełniającego wymagania platooningu. Dalsze prace dotyczyły integracji
z procesami logistycznymi DB Schenker i objęły intensywne przygotowania kierowców do realizacji zadań w ramach projektu.

Przejazdy zautomatyzowanego konwoju na autostradzie A9 rozpoczęły się w kwietniu. Początkowe testy odbywały się bez ładunku, z naciskiem na weryfikację warunków jazdy w codziennym ruchu i szkolenia kierowców uczestniczących w projekcie. Specjaliści MAN ProfiDrive zapewniają kierowcom intensywne treningi teoretyczne i praktyczne, w czym pomaga także symulator jazdy. Pracownicy Hochschule Fresenius będą towarzyszyć kierowcom i dokumentować ich doświadczenia.

Jeszcze w 2018 r., po zakończeniu fazy intensywnych, cotygodniowych a następnie codziennych testów, konwoje obejmą regularne operacje z prawdziwym ładunkiem. Pojazdy pomiędzy centrami logistycznymi DB Schenker w Monachium i Norymbergą będą poruszać się trzy razy dziennie.

Termin „platooning” oznacza zautomatyzowany konwój pojazdów, w którym co najmniej dwie ciężarówki mogą poruszać się po autostradzie w bliskim odstępie, za pomocą technicznych systemów wspomagania i sterowania. Ciężarówki połączone są tzw. elektronicznym dyszlem. Pierwszy samochód ustawia prędkość i kierunek. Kolejne auta w konwoju automatycznie dostosowują się do ruchów pierwszego pojazdu. Elektroniczne połączenia pomiędzy samochodami w platooningu gwarantują bezpieczeństwo ruchu. System ogranicza zużycie paliwa, dzięki czemu możliwa jest redukcja emisji dwutlenku węgla.

Źródło: DB Schenker, red. AM