Koronawirus | Supply Chain

Geis o sytuacji na rynku w obliczu pandemii

31 marca 2020

Przedstawiciele operatora logistycznego Geis komentują aktualna sytuację w obszarze łańcucha dostaw. 

Jak na pandemie reagują branże, które obsługujecie? Czy produkcja/sprzedaż jest wstrzymywana?

Mariusz Kazimierczak – Dyrektor ds. Sprzedaży:

Obecna sytuacja gospodarcza tworzy wyjątkowe zjawiska w łańcuchach dostaw. Jako operator drobnicowy obecny niejako w każdej z branż naszej gospodarki, obserwujemy jak reaguje rynek i konsumenci.

Cała branża HoReCa czy fashion wyhamowała bardzo gwałtownie. W tym segmencie rynku wolumeny B2B obecnie nie istnieją. Każdy dzień przynosi nowe informacje oraz nowe decyzje – zarówno te państwowe jak i biznesowe poszczególnych firm, dlatego na bieżąco musimy monitorować zmieniającą się sytuację i być możliwie elastycznym.

Codziennie jesteśmy informowani o wstrzymywaniu wysyłek z magazynów centralnych kolejnych firm produkcyjnych naszych klientów. Największe ograniczenia widzimy w branżach:

  • Motoryzacyjnej,
  • Odzieżowej,
  • Meblowej,
  • AGD/RTV,
  • Maszynowej

Natomiast sieć drobnicowa przeżywa prawdziwy boom związany z przesyłkami B2C. To czas wytężonej pracy dystrybutorów czy sieci sprzedaży detalicznej. Jak na dłoni widać dynamikę sprzedaży e-commerce szczególnie w branżach DIY, AGD – wolumeny potrafią przewyższać te z ostatniego kwartału roku 2019.

Wspomniany zryw zakupowy nie potrwa naszym zdaniem długo, ponieważ wśród kupujących rośnie niepewność o ciągłość zatrudnienia i płacę. Obawy te powodują, że tzw. wartość „koszyka zakupowego” w zamówieniach internetowych spada z dnia na dzień. Jest to pierwszym symptomem hamowania również kanału e-commerce.

Podczas licznych rozmów z Klientami tematem pierwszoplanowym staje się płynność finansowa. Tutaj bardzo wyraźnie wyczuwa się niepokój parterów biznesowych w tym logistycznych. Cieszy natomiast duża świadomość firm nt. koniecznych działań prewencyjnych i izolacyjnych. W krótkim czasie zaadaptowaliśmy swoje serwisy w taki sposób, ażeby bezpiecznie dla kierowcy i klienta realizować dostawy w ruchu krajowym i międzynarodowym.

Jak wygląda sytuacja z kadrą pracowniczą w Waszym przedsiębiorstwie? Czy pojawiają się braki w obsadach związane z przerwą szkołach lub kwarantanną?

Dorota Wójcik – HR Manager:

Wybuch pandemii wywołał poważne zaniepokojenie wśród wielu pracodawców w kraju. Również w Geis PL wszyscy – zarówno nasi pracownicy, kontrahenci i klienci, stanęliśmy przed nową, trudną sytuacją.

Z pełnym przekonaniem możemy powiedzieć, że cały marzec 2020 był dla nas jednym wielkim wyzwaniem. W ciągu ostatnich kilkunastu dni nasza firma musiała przeorganizować swoje procesy biznesowe, koncentrując się na wdrożeniu rozwiązań bezpiecznych dla pracowników, partnerów biznesowych i klientów.

Dzięki szybkim i trafnym decyzjom nasz zespół sprawnie dostosował się do działania w niecodziennych warunkach. W ciągu zaledwie kilku dni zaimplementowaliśmy kompleksowe możliwości pracy zdalnej na tych wszystkich stanowiskach pracy, na których było to możliwe. Są jednak zadania, które wymagają obecności pracownika w miejscu pracy, dlatego we wszystkich lokalizacjach Geis pracownicy magazynowi i kierowcy nadal wykonują swoje obowiązki, by nieprzerwanie utrzymać łańcuchy dostaw. W związku z tym musieliśmy wprowadzić szereg nowych środków bezpieczeństwa jak np. regularne pomiary temperatur czy zapewnienie produktów ochrony osobistej.

Pomimo trudności związanych z przerwą w nauczaniu w szkołach oraz kwarantanną, nasz zespół pracuje w niezmienionym składzie, wykazując się każdego dnia pełnym profesjonalizmem i dużą odpowiedzialnością, za co jesteśmy ogromnie wdzięczni.

Jedno jest pewne. Niezależnie od tego, czy pracujemy zdalnie w domowych biurach, czy też fizycznie w naszych firmowych obiektach, dajemy z siebie wszystko i w tych trudnych warunkach pokazujemy siłę pracy zespołowej Geis.

źródło: www.geis.pl