Supply Chain

Port Gda艅sk w budowie. Ruszaj膮 milionowe inwestycje

21 lutego 2018

Port Gda艅sk zamieni si臋 w plac budowy. Podczas konferencji prasowej Zarz膮d ZMPG S.A. podsumowa艂 inwestycje w 2017 roku oraz przedstawi艂 plan prac na rok 2018. W 2017 roku ZMPG zrealizowa艂 inwestycje za 艂膮czn膮 kwot臋 ponad 29聽mln聽z艂. Dzi臋ki tym nak艂adom zmodernizowano m.in. lini臋 odbojow膮 na Nabrze偶u Wi艣lanym, przebudowano ul. Chodackiego聽i Nabrze偶e聽Przemys艂owe. Zmiany przeszed艂 tak偶e rejon Kapitanatu Portu P贸艂nocnego.

– Rok 2017 by艂 rokiem plan贸w, zawierania um贸w, rozpisywania przetarg贸w. Teraz prace wreszcie rusz膮, stopniowo b臋d膮 zaczyna膰 si臋 kolejne inwestycjem贸wi 艁ukasz Greinke, Prezes ZMPG S.A.

W 2018 roku skala wykonywanych prac znacznie si臋 poszerzy. Najwi臋ksze inwestycje to te wsp贸艂finansowane (w 85 procentach) przez Uni臋 Europejsk膮聽w ramach聽instrumentu CEF (“Connecting Europe Facility” – “艁膮cz膮c Europ臋”). Dzi臋ki 艣rodkom unijnym ogromne zmiany czekaj膮 m.in. tereny聽w Porcie聽Wewn臋trznym. Zostanie pog艂臋biony tor wodny聽i rozbudowane聽nabrze偶a: Obro艅c贸w Poczty Polskiej聽i Mew,聽Nabrze偶e Oliwskie, Zbo偶owe, Wis艂ouj艣cie oraz Dworzec Drzewny. Szacunkowa warto艣膰 projektu to ok. 470聽mln聽z艂.聽W Porcie聽Zewn臋trznym ZMPG rozbuduje聽i zmodernizujesie膰 drogowo-kolejow膮 za ok. 180聽mln聽z艂. Wszystkie projekty聽z programu聽CEF zako艅cz膮 si臋 do 2020 roku.
W ramach dotacji unijnych powstanie tak偶e nowe Nabrze偶e P贸艂nocne, dzi臋ki kt贸remu Port Gda艅sk zyska m.in. terminal dla 艂adunk贸w Ro-Ro. 艁膮czna kwota funduszy unijnych dla ZMPG to warto艣膰 ok. 600聽mln聽z艂.

– Cieszymy si臋, 偶e mo偶emy realizowa膰 najwi臋kszy program inwestycyjny聽w historii聽Portu Gda艅sk. Dzi臋ki temu聽z jednej聽strony radykalnie zwi臋kszy si臋 atrakcyjno艣膰 Portu dla kontrahent贸w,聽a z drugiej聽zdob臋dziemy dodatkowe kompetencje, kt贸re pozwol膮 wybudowa膰 flagow膮 inwestycj臋, czyli Port Centralny. Wbrew niekt贸rym opiniom plany Zarz膮du nie s膮 wyrazem megalomanii, lecz oczywist膮 odpowiedzi膮 na plany rozwojowe innych 艣wiatowych port贸w –聽m贸wi Marcin Osowski, wiceprezes ZMPG ds. Infrastruktury.

W tym roku planowane s膮 tak偶e prace zwi膮zane聽z powstaniem聽czterech nowych parking贸w. Najszybciej – prawdopodobnie jeszcze聽w tym聽roku – do u偶ytku oddany zostanie parking buforowy聽u zbiegu聽ulic 艢nie偶nej聽i Handlowejna ok. 70 miejsc. P贸藕niej parking przy ul. Budowniczych Portu P贸艂nocnego na ponad 80 miejsc, parking przy Trasie Sucharskiego聽w standardzie聽MOP – 300 miejsc – oraz przy ul. Ku Uj艣ciu, mieszcz膮cy ok. 100 pojazd贸w. 艁膮cznie modernizacja聽i budowa聽tor贸w, dr贸g, plac贸w oraz ogrodze艅 wyniesie聽w tym聽roku ok. 16聽mln聽z艂. Oko艂o 8聽mln聽z艂 Port Gda艅sk przeznaczy na inwestycje聽w obiekty聽kubaturowe.

– Ministerstwu Infrastruktury zale偶y na dobrym skomunikowaniu polskich port贸w. To cel zgodny ze Strategi膮 na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju. Prowadzone s膮 liczne inwestycje kolejowe聽i drogowe,聽kt贸re przybli偶aj膮 nas do tego celu –聽m贸wi Kazimierz Smoli艅ski, Sekretarz Stanu聽w Ministerstwie Infrastruktury.

W ramach inwestycji hydrotechnicznych zmodernizowany zostanie m.in. Falochron Brzegowy P贸艂nocny. Warto艣膰 ca艂ej inwestycji to ponad 6聽mln聽z艂 (3,5聽mln聽z艂聽w 2018聽r.).ZMPG zmodernizuje tak偶e lini臋 odbojow膮 Pirsu Rudowego za ok. 5聽mln聽z艂 (w 2018聽r. – 2,5聽mln聽z艂). To jedynie wybrane聽z ok.聽150 pozycji聽w planie聽inwestycji聽i remont贸w聽na ten rok. Og贸艂em聽w 2018聽roku inwestycje poch艂on膮 ok. 170聽mln聽z艂.

– Sukcesy port贸w to dow贸d na to, 偶e polskie pa艅stwo stoi frontem do morza聽i realizuje聽wobec niego ambitne plany. Szerokie inwestycje s膮 konieczne, by jeszcze lepiej wykorzystywa膰 ogromny potencja艂 polskich port贸w, przede wszystkim Portu Gda艅sk –聽t艂umaczy Jerzy Materna, Sekretarz Stanu聽w Ministerstwie聽Gospodarki Morskiej聽i 呕eglugi聽艢r贸dl膮dowej.

殴r贸d艂o: Port Gda艅sk