Przedświątecznie o logistyce jaj

Polska jest w ścisłej czołówce producentów jaj konsumpcyjnych w Unii Europejskiej. Nasza przeciętna kura znosi średnio około 200 jaj rocznie. Najwięcej produkuje się w Wielkopolsce i na Mazowszu – około 50% produkcji krajowej. Choć z danych GUS wynika, że Polacy jedzą coraz mniej jaj, okres Wielkanocny charakteryzuje się zwiększonym popytem na ten produkt. Jak z tym zadaniem radzą sobie logistycy, opowiadają przedstawiciele firmy Fresh Logistics Polska.

Biorąc pod uwagę skalę wzrostu zamówień, jest to szczególnie wymagający okres zarówno dla pionów produkcyjnych jak i logistycznych. Jako operator logistyczny świetnie znamy realia przedświąteczne i razem z naszymi klientami oraz odbiorcami realizujemy dystrybucję oraz wspomagamy firmy w realizowanych przez nich akcjach specjalnych.

– opowiada Maja Kierzek-Piotrowska, Menedżer ds. Obsługi Klienta, Fresh Logistics Polska, i dodaje:

Wielokrotnie spotykamy się z zapytaniami od klientów o zapewnienie miejsca w magazynach oraz przygotowanie zestawów np. promocyjnych. Nasze zespoły etykietują towar, naklejają kolorowe pisanki czy świąteczne napisy. Dzięki takim usługom nasi klienci nie mają problemu z organizacją zasobów w czasie tzw. peaku świątecznego.

Fresh Logistics Polska dzięki obsłudze różnych grup asortymentowych, które mają swoje szczyty sprzedaży w różnych okresach roku, ma ułatwione zadanie w kwestii wykorzystania powierzchni magazynowych. Bez wątpienia w okresie wiosenno-wielkanocnym magazyny i ciężarówki wypełniają się jajami i to one zyskują status „high priority”.

Przygotowane zestawy jaj w odpowiednich warunkach zostają załadowane na ciężarówki i wyruszają do miejsca docelowego. Co w przypadku jajek oznaczają „odpowiednie warunki”? Jajko to produkt żywnościowy i jego transport podlega pewnym wymaganiom. Zostały one zdefiniowane w rozporządzeniu Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 20 lutego 2003 r. w sprawie szczegółowych warunków weterynaryjnych wymaganych przy pozyskiwaniu i przetwórstwie jaj (Dz. U. z dnia 28 marca 2003 r. Dz.U.2003.52.461). Zgodne z ustawą, opakowania jednostkowe i transportowe powinny być czyste, suche, nieuszkodzone i odporne na uderzenia oraz wykonane z tworzywa, które zabezpieczy jaja przed obcymi zapachami i innymi czynnikami mogącymi mieć wpływ na jakość zdrowotną jaj. Poza tym środki transportu powinny stanowić zabezpieczenie dla ładunku przed opadami atmosferycznymi, mrozem, bezpośrednim działaniem promieni słonecznych i zanieczyszczeniem.

Z punktu widzenia operatora logistycznego kluczowe jest zabezpieczenie towaru i zapewnienie właściwej formy opakowania, szczególnie w przypadku dostaw drobnicowych gdzie towar podlega wielu przeładunkom. W końcu jajka jako towar bardzo delikatny wymaga zachowania szczególnej ostrożności w transporcie i magazynowaniu.

mówi Ewa Chwiłkowska, Specjalista ds. Administracji Sprzedaży i Marketingu, Fresh Logistics Polska.

Producenci jaj powinni mieć świadomość, że odpowiednie zabezpieczenie towaru eliminuje ryzyko uszkodzeń. Nie bez powodu w języku polskim funkcjonuje powiedzenie „obchodzić się z czymś jak z jajkiem”. Jak wyjaśnia Ewa Chwiłkowska, bardzo ważne jest zachowanie ciągu chłodniczego, zarówno w transporcie, jak i w magazynowaniu.

 

Jeżeli chodzi o kwestie operacyjne, przygotowania do peaku świątecznego odbywają się one około dwa lub trzy miesiące przed świętami. Z dużym wyprzedzeniem ustalany jest harmonogram dostaw i godziny awizacji, by pomimo świątecznej gorączki wszystko dotarło na czas.

 

Źródło: Fresh Logistics Polska, red. AM