
Firma logistyczna Agility zorganizowa艂a dla klienta z bran偶y energetycznej dostaw臋 wirnika turbiny parowej z Wroc艂awia do elektrowni w Korei Po艂udniowej. Przez trzy dni ponad 20-tonowy 艂adunek przeby艂 blisko 9 tysi臋cy km.
Wirnik turbiny parowej podr贸偶owa艂 w specjalnej skrzyni o d艂ugo艣ci 7.7 m, wysoko艣ci 2.3 m i szeroko艣ci 1.81 m, co mia艂o zapewni膰 bezpieczny przew贸z i zapobiec uszkodzeniu w czasie za艂adunk贸w i roz艂adunk贸w. Transport, zorganizowany w systemie door-to-door, sk艂ada艂 si臋 z trzech etap贸w.
Wroc艂aw 鈥 Seul 鈥 Bucheon
Najpierw wirnik przewieziono z聽Wroc艂awia na lotnisko w Wiedniu samochodem z naczep膮 o 艂adowno艣ci 24 ton. Nast臋pnie przelecia艂 samolotem Boeing 747F na lotnisko Seul Incheon w Korei Po艂udniowej. Ostatnim etapem by艂o przewiezione 艂adunku niskopodwoziowym samochodem-platform膮 do elektrowni w Bucheon.
Przygotowuj膮c propozycje, sprawdzili艣my i przedstawili艣my r贸偶ne warianty transportu, w tym morski i czarterowy. Klient wybra艂 wersj臋 transportu lotniczego jako najbardziej optymaln膮 i najlepiej dopasowan膮 do jego potrzeb
鈥 m贸wi Piotr Klimecki, Business Development Manager Agility Logistics, odpowiedzialny za opracowanie projektu i nadz贸r nad organizacj膮 transportu.
Wirnik gotowy do transportu drogowego (Wroc艂aw)
Jak z jajkiem
Przy planowaniu transportu wirnika turbiny parowej spedytorzy Agility Logistics musieli szczeg贸lnie uwzgl臋dni膰 spos贸b jego za艂adunku i roz艂adunku, zar贸wno na samoch贸d jak i samolot, oraz odpowiednie zabezpieczenie w czasie transportu. Mimo du偶ych rozmiar贸w i wagi, urz膮dzenie jest bardzo wra偶liwe na uszkodzenia. Tego typu wirniki s膮 odpowiednio wywa偶ane i konstruowane na zam贸wienie niemal偶e 鈥瀋o do mikromilimetra鈥, pod k膮tem wykorzystania w konkretnej turbinie w elektrowni. To dlatego nawet niewielka rysa powsta艂a w czasie transportu mog艂aby go powa偶nie uszkodzi膰 i urz膮dzenie sta艂oby si臋 bezu偶yteczne.
Kluczowe znaczenie mia艂 wi臋c spos贸b przygotowania 艂adunku do transportu. Wirnik turbiny parowej zosta艂 umieszczony w skrzyni i na stojaku ze specjalnymi elementami 艂膮cznymi. Ca艂o艣膰 zosta艂a zaprojektowana przez Agility specjalnie pod k膮tem wymog贸w linii lotniczej i mo偶liwo艣ci transportu w samolocie Boeing 747F. Na samoch贸d-skrzyni臋 za艂adowano od g贸ry naczepy za pomoc膮 suwnicy. Spos贸b za艂adunku zadecydowa艂 te偶 o wyborze samolotu. Ze wzgl臋du na rozmiar i wag臋, skrzynia mog艂a by膰 za艂adowywana od przodu, przez charakterystyczny dla tego modelu tzw. uchylany nos. Do tego celu wykorzystano podno艣nik i d藕wig z 5. metrow膮 trawers膮.
Przygotowanie wirnika do lotu (Wiede艅)
Ci臋偶ki 艂adunek, mi臋kkie umiej臋tno艣ci
Dostarczenie tak wymagaj膮cego 艂adunku to nie tylko sprawa technologii, ale r贸wnie偶 doskona艂ej wsp贸艂pracy i komunikacji. Jak m贸wi聽Piotr Klimecki,
Organizacja transport贸w ponadgabarytowych wymaga bardzo dobrego i precyzyjnego zaplanowania, przygotowania i realizacji. Podstaw膮 jest dobra komunikacja, zaufanie i wsp贸艂praca mi臋dzy spedytorem, lini膮 lotnicz膮, klientem i odbiorc膮. Ka偶dy musi odpowiednio wcze艣niej wiedzie膰 co ma zrobi膰 i za co odpowiada. Zgodnie z decyzj膮 klienta wirnik turbiny parowej musia艂 by膰 dostarczony drog膮 lotnicz膮. Jako spedytor musieli艣my wi臋c zadba膰 o to, aby 艂adunek by艂 dostosowany do wymog贸w linii lotniczej i mo偶liwo艣ci Boeinga 747F. Wsp贸lnie ustalili艣my, jak zaprojektowa膰 skrzyni臋. Zespo艂y w Wiedniu i Seulu otrzyma艂y te偶 wcze艣niej od nas instrukcje dotycz膮ce m.in. przygotowania d藕wigu do za艂adunku i roz艂adunku czy sposob贸w podnoszenia skrzyni. Jakiekolwiek niedoci膮gni臋cia mog艂y si臋 sko艅czy膰 uszkodzeniem wirnika. Przygotowanie takiego transportu wi膮偶e si臋 z du偶膮 odpowiedzialno艣ci膮 i cieszymy si臋, 偶e ca艂a operacja zako艅czy艂a si臋 sukcesem.
Agility Logistics, opr贸cz samego wirnika turbiny parowej, dostarczy艂o do korea艅skiej elektrowni tak偶e elementy jego oporz膮dzenia. Ich 艂膮czna waga wynios艂a 25 ton. Ca艂e zam贸wienie zosta艂o zrealizowane w ci膮gu 14 dni.
殴r贸d艂o: Agility, red. AM