
Przed wkraczającą coraz silniej w funkcjonowanie przedsiębiorstw produkcyjnych czy dystrybucyjnych logistyką otwierają się gigantyczne oczekiwania, wyzwania i możliwości rozwoju oraz wspomagania całych branż. Podmioty logistyczne wchodzą bowiem na coraz wyższe poziomy symbiozy biznesowej ze swymi partnerami: od 3PL poprzez 4PL, aż – na razie – do 5PL.
Współczesna logistyka coraz bardziej decyduje o funkcjonowaniu poszczególnych branż gospodarki. W sektorze produkcyjnym jakość wytworzonego towaru nie jest dzisiaj w stanie już sama zagwarantować jego sukcesu na rynku. Hasło: „dobry produkt sam obroni się jakością” – jest już historią. Oczywiście, wysoka jakość ma podstawowe znaczenie dla sukcesu handlowego, ale nie wystarczy bez jak najłatwiejszej dostępności produktu dla klienta końcowego.
Third Party Logistics (ang. 3PL – logistyka firm trzecich) jest metodą organizowania logistyki w działalności firmy, w której jedną lub kilka funkcji logistycznych zleca się firmie zewnętrznej. Typowe funkcje, które mogą zostać przekazane na zewnątrz to: transport, konsolidacja celna i ładunkowa, magazynowanie, magazynowanie kontraktowe, wypełnianie zamówień, dystrybucja i zarządzanie transportem. Zamiennie używa się określenia LSP (ang. Logistics Service Provider), czyli dostawca usług logistycznych zwany operatorem logistycznym. Taka firma może funkcjonować zarówno w oparciu o własne zasoby (środki trwałe) jak i być jedynie organizatorem usługi 3PL (ang. assets free) w oparciu o zewnętrznych, bezpośrednich wykonawców.
Przeważnie mamy jednak do czynienia z modelami mieszanymi, gdzie operator logistyczny ma np. własny transport, dział spedycji, magazynowanie czy nawet własne możliwości świadczenia usług dodanych, jak obsługa celna lub usługi umożliwiające wzbogacanie produktu, np. co-packing
– mówi Adam Komorowski, członek zarządu OEX E-Business.
.
4PL – jak to działa?
Moim zdaniem, różnica między firmą 3PL a 4PL polega na przejściu w tym drugim przypadku na wyższy poziom relacji z klientem. Spółka 4PL to nowy podmiot gospodarczy, którego przeważnie udziałowcami są klient i operator logistyczny, a wkładem w tę spółkę są specjalnie dla niej wydelegowane struktury obu udziałowców
– wyjaśnia Adam Komorowski.
W praktyce operator logistyczny wyodrębnia ze swojej struktury element realizujący potrzeby tylko jednego klienta np. firmy produkcyjnej (ciekawe przykłady są m.in. w branży Automotive).