
Pierwszy w historii kontenerowiec ma przepłynąć szlak morski przez Arktykę. Jest to możliwe m.in. dzięki wyższym temperaturom i topnieniu pokrywy lodowej. W porównaniu z alternatywnymi szlakami z Azji do Europy, podróż ma być krótsza o 14 dni.
Operator kontenerowy Maersk wysłał w czwartek z Władywostoku pierwszy kontenerowiec, który ma przepłynąć trasę z Azji do Europy przez Arktykę.
Trasa kontenerowca Venta Maersk będzie wiodła przez Cieśninę Beringa (planowane przejście: 1 września) i wzdłuż północnego wybrzeża Rosji. Następnie – prawdopodobnie przed końcem września – statek przybędzie do Petersburga nad Morze Bałtyckim.
Jak podaje Forbes, według szacunków, nowa trasa ma skrócić czas transportu na linii Azja-Europa o 14 dni, w porównaniu z dotychczasową trasą do Chin przez Kanał Sueski i Ocean Indyjski.
Szlak przez Arktykę – dotąd testowany przez statki innych typów, ale nigdy przez kontenerowce – stał się bardziej dostępny m.in. wskutek wyższych temperatur i topnienia pokrywy lodowej.
Jak podaje agencja Reuters, rzeczniczka prasowa Maersk zaznaczyła, że firma nie traktuje, póki co, nowego szlaku jako alternatywy dla dotychczasowych tras, biorąc pod uwagę fakt, że jest on dostępny jedynie przez trzy miesiące w roku a sytuacja może ulec zmianie.