
Jak pisze P. Drucker, cel biznesu mo偶emy okre艣li膰 tylko w jeden poprawny spos贸b: przedsi臋biorstwa istniej膮, aby przysparza膰 sobie klient贸w. Biznes nie jest okre艣lony przez nazw臋 firmy, jej status czy akt za艂o偶ycielski, ale przez potrzeb臋, kt贸r膮 zaspokaja klient, kupuj膮c jej produkt lub us艂ug臋.
Satysfakcja Klienta stanowi zatem misj臋 i nadrz臋dny cel istnienia ka偶dej firmy. Celem organizacji wsp贸艂pracuj膮cych w ramach 艂a艅cucha dostaw musi by膰 zadowolenie klient贸w. Tylko w taki spos贸b mo偶liwe jest kreowanie warto艣ci firm tworz膮cych te 艂a艅cuchy. Efektywne 艂a艅cuchy dostaw musz膮 by膰 zatem skoncentrowane na kliencie i jego satysfakcji. Odpowiednie zarz膮dzanie relacjami z klientem oraz jego obs艂uga na najwy偶szym poziomie to priorytety w budowaniu przewagi konkurencyjnej na obecnych rynkach. Tak w艂a艣nie funkcjonuj膮 liderzy 艣wiatowego biznesu, kt贸rzy z konieczno艣ci s艂u偶enia klientowi tworz膮 swoist膮 ideologi臋.
S. Walton, prezes Wal-Mart, sformu艂owa艂 to np. w nast臋puj膮cy spos贸b:
鈥濻tawiamy klienta ponad wszystkim (鈥) Je艣li nie obs艂ugujesz klienta lub nie pomagasz tym, kt贸rzy to robi膮, nie potrzebujemy ci臋鈥. Jeszcze bardziej interesuj膮ce podej艣cie do sensu istnienia przedsi臋biorstwa mia艂 D. Packard, za艂o偶yciel Hewlett-Packard, kt贸ry stwierdzi艂: 鈥濵aksymalizacja dochod贸w akcjonariuszy nigdy nie by艂a na czele naszej listy. To prawda, 偶e zysk jest fundamentem tego, co robimy, ale nigdy nie by艂 celem samym w sobie. Naszym celem jest tak naprawd臋 zwyci臋stwo, a to oceniane jest przez klient贸w i mo偶liwo艣膰 robienia tego, z czego jeste艣 dumny. Jest w tym symetria i logika. Je艣li naprawd臋 zadowolimy naszych klient贸w, na pewno na tym zyskamy鈥.
艁A艃CUCH WRA呕LIWY NA ZMIANY
Efektywne 艂a艅cuchy dostaw to takie, kt贸re s膮 wra偶liwe na zmiany rynkowe oraz ukierunkowane聽na podnoszenie satysfakcji klient贸w. Kluczowa w tym aspekcie jest taka konstrukcja 艂a艅cucha, kt贸ra wspiera odpowiednie zarz膮dzanie relacjami z nimi. Wszystkie wsp贸艂pracuj膮ce organizacje musz膮 by膰 nastawione na spe艂nianie oczekiwa艅 klient贸w. Liderzy 艂a艅cuch贸w dostaw powinni si臋 koncentrowa膰 na budowaniu wsp贸艂pracy z partnerami, kt贸rzy wspieraj膮 takie podej艣cie oraz s膮 艣wiadomi swojej roli w budowaniu warto艣ci dla nabywc贸w ich produkt贸w. Produkty warto rozwija膰, opieraj膮c si臋 na badaniach rynku, aktualnych trendach oraz bezpo艣redniej informacji, uzyskiwanej od finalnych konsument贸w, cz臋sto poprzez partner贸w w 艂a艅cuchu dostaw. Ka偶dy uczestnik 艂a艅cucha powinien monitorowa膰 na bie偶膮co aktualne potrzeby.
Artyku艂 po raz pierwszy ukaza艂 si臋 na 艂amach czasopisma 鈥淟ogistics Manager鈥 nr 2(2) maj-lipiec 2018, s.41-43.
Je艣li zaciekawi艂 Ci臋 artyku艂, sprawd藕 jak mo偶esz uzyska膰 dost臋p do kolejnych wyda艅.聽KLIKNIJ TUTAJ