Magazyn

Rozw贸j infrastruktury portowej Tr贸jmiasta

6 grudnia 2018

W 2018 r. na modernizacj臋 portu gda艅skiego przeznaczono 170 mln z艂 鈥 wg danych Cresa Polska, przedstawionych przez Micha艂a Rafa艂owicza, Dyrektora Regionu Pomorskiego firmy. W ci膮gu kolejnych lat inwestycje na ten cel wynios膮 blisko 700 mln z艂, przy dofinansowaniu ze 艣rodk贸w unijnych. R贸wnocze艣nie trwa rozbudowa portu w Gdyni oraz infrastruktury drogowej korytarza Ba艂tyk-Adriatyk. Dla w艂a艣cicieli i najemc贸w magazyn贸w projekty te oznaczaj膮 spore zmiany.

W 2017 r. prze艂adowano ok. 40 mln t towar贸w w Gda艅sku i 21 mln w Gdyni. Pierwsza po艂owa 2018 przynios艂a kontynuacj臋 tego trendu: 25 mln t w Gda艅sku 鈥 ok. 35 proc. wi臋cej ni偶 w analogicznym okresie ub.r. oraz 11,5 mln t w Gdyni 鈥 o 11 proc. wi臋cej. Dla obu port贸w by艂y to wyniki rekordowe. Pomorskie miasta zawdzi臋czaj膮 je dynamicznemu rozwojowi infrastruktury transportowej i magazynowo-prze艂adunkowej, kt贸re s膮 si艂膮 nap臋dow膮 gospodarki regionu. Z kolei rynek magazynowy odpowiada za rosn膮cy popyt ze strony najemc贸w.

W Gda艅sku buduj膮 obecnie najwi臋ksi deweloperzy: Panattoni, 7R, Segro, Goodman i Prologis. Nowe hale powstaj膮 nie tylko w porcie, ale te偶 na terenie rafinerii i coraz odleglejszych obszarach. Ich oferta jest jednak wci膮偶 niewystraczaj膮ca w stosunku do potrzeb, a rynek nale偶y do deweloper贸w i wynajmuj膮cych.

W por贸wnaniu z Gda艅skiem koszty najmu powierzchni magazynowych w Gdyni pozostaj膮 ni偶sze, ale i tam, pomimo s艂abiej rozwini臋tej infrastruktury drogowej, zdecydowana wi臋kszo艣膰 magazyn贸w szybko znajduje najemc贸w.

Mimo wzrostu wymiany handlowej mi臋dzy Polsk膮 i innymi krajami, na rodzimym wybrze偶u nie przybywa nowych port贸w. Oznacza to, 偶e w kolejnych latach port gda艅ski i gdy艅ski b臋d膮 odnotowywa艂y kolejne rekordy prze艂adunk贸w, czemu b臋dzie towarzyszy膰 ich rozbudowa i modernizacja. Cresa Polska przewiduje dalszy wzrost popytu na powierzchnie magazynowe przy ograniczonych mo偶liwo艣ciach poda偶owych. Deweloperzy skoncentruj膮 si臋 na terenach oddalonych od port贸w oraz optymalizacj臋 czasu obs艂ugi celnej. Czynsze w najlepiej po艂o偶onych parkach magazynowych prawdopodobnie wzrosn膮, cho膰 wzrost ten b臋dzie nier贸wnomierny. Du偶e znaczenie b臋d膮 mia艂y te偶 decyzje w艂adz port贸w i miast.

Ambitne plany przeobra偶enia Portu Gda艅sk w port V generacji zak艂adaj膮 budow臋 Portu Zewn臋trznego 鈥 Centralnego, kt贸ry powsta艂by w Zatoce Gda艅skiej. Miasto sta艂oby si臋 w贸wczas najwi臋kszym portem na po艂udniowym Ba艂tyku i jednym z wi臋kszych w Europie Wsch. Inwestycja kosztowa艂aby mld z艂, a jej realizacja wi膮za艂aby si臋 z konieczno艣ci膮 poprawy infrastruktury kolejowej i drogowej.

Powstanie takiego portu przynios艂oby rewolucj臋 na rynku magazynowym. Zwi臋kszy艂yby si臋 ceny grunt贸w i zapotrzebowanie na magazyny, a zatem tak偶e koszty najmu. Wg plan贸w Port Zewn臋trzny osi膮gnie pe艂n膮 zdolno艣膰 operacyjn膮 ok. 2030 r.

Dobre wska藕niki wynaj臋cia powierzchni w gda艅skich i gdy艅skich obiektach sk艂aniaj膮 deweloper贸w do poszukiwania alternatywnych rozwi膮za艅. Dobrym przyk艂adem jest Rumia albo Tczew. Inwestorzy i deweloperzy zwracaj膮 te偶 uwag臋 na Elbl膮g, kt贸ry m贸g艂by zosta膰 wa偶nym portem. Obecnie prze艂adowuje si臋 tam do 200 tys. t rocznie. Miasto ma jednak wi臋kszy potencja艂. Doprowadzenie autostrady i modernizacja portu uczyni艂yby z niego miejsce atrakcyjne dla inwestor贸w.

Tr贸jmiasto ma przed sob膮 lata inwestycyjnej i portowej hossy. Dla deweloper贸w obiekt贸w magazynowych oznacza to nowe mo偶liwo艣ci pozyskania dogodnych lokalizacji pod kolejne inwestycje. Rosn膮ce ceny materia艂贸w budowlanych i koszty pracy wp艂yn膮 jednak na skal臋 tych przedsi臋wzi臋膰 oraz wzrost cen czynsz贸w.