
Port Gda艅sk podsumowa艂聽I p贸艂rocze聽2019 roku. Pobi艂 ubieg艂oroczny rekord, osi膮gaj膮c 9% wzrostu聽w por贸wnaniu聽do pierwszych sze艣ciu miesi臋cy 2018 roku.
Pierwsze p贸艂rocze 2018 roku Port Gda艅sk zamkn膮艂 niespotykanym dot膮d wynikiem – po raz pierwszy prze艂adowa艂聽w ci膮gu聽6 miesi臋cy聽ponad 25聽mln ton towar贸w.聽W tym聽roku poprawi艂 w艂asny rekord.
27,3聽mln ton towar贸w – tyle przesz艂o przez nasze nabrze偶a od pocz膮tku roku. To 4% wi臋cej ni偶 planowali艣my na ten okres. Uda艂o nam si臋 uzyska膰 wzrosty聽w praktycznie聽wszystkich grupach 艂adunkowych. Liderem po聽I p贸艂roczu聽s膮 paliwa, kt贸re osi膮gn臋艂y imponuj膮c膮 dynamik臋 wzrostu聽o 21,5%聽w stosunku聽do roku poprzedniego聽– t艂umaczy 艁ukasz Greinke, prezes Zarz膮du Morskiego Portu Gda艅sk.
Bardzo dobry rezultat Port Gda艅sk osi膮gn膮艂聽w prze艂adunku聽drobnicy – to a偶 11,3聽mln ton, czyli聽o 4,2%聽wi臋cej ni偶 rok temu. Ponad 10,3聽mln ton tego wyniku to towary transportowane聽w kontenerach.聽Port Gda艅sk zmniejsza dystans dziel膮cy go od Sankt Petersburga – najwi臋kszego obecnie portu kontenerowego na Ba艂tyku. Gda艅skowi, kt贸ry utrzymuje聽2. pozycj臋,聽do rosyjskiego portu brakuje zaledwie 130聽000聽TEU (to mniej ni偶 miesi臋czny prze艂adunek kontener贸w聽w Porcie聽Gda艅sk).
Nie tylko ca艂e p贸艂rocze by艂o聽w Porcie聽rekordowe –聽w maju聽i czerwcu聽po raz pierwszy聽w historii聽prze艂adunki miesi臋czne przekroczy艂y ponad 5聽mln ton.
W臋giel to trzecia dominuj膮ca grupa 艂adunkowa, kt贸ra osi膮gn臋艂a聽w tym聽p贸艂roczu niemal 3,5聽mln ton. Widzimy tak偶e wzrost liczby zawini臋膰 statk贸w handlowych – by艂o ich 1聽489, czyli聽o 84聽wi臋cej ni偶 rok temu – wyja艣nia Adam K艂os, Dyrektor Handlowy ZMPG.
Gda艅sk notuje tak偶e wzrosty聽w prze艂adunkach聽z grupy聽RO-RO – a偶聽o 24,3%,聽a przy聽prze艂adunkach drewna a偶聽o 41,4%.
Dynamika wzrostu prze艂adunk贸w聽w polskich聽portach morskich jednoznacznie pokazuje, 偶e nale偶y inwestowa膰聽w rozw贸j聽infrastruktury, Temu s艂u偶y przygotowana przez nas specustawa聽o portach聽zewn臋trznych, kt贸ra przyspieszy realizacj臋 inwestycji,聽a to聽spowoduje jeszcze wi臋kszy wzrost prze艂adunk贸w聽– m贸wi Marek Gr贸barczyk, Minister Gospodarki Morskiej聽i 呕eglugi聽艢r贸dl膮dowej.
Plany rozwojowe Portu Gda艅sk zak艂adaj膮, 偶e dynamika prze艂adunk贸w zwi臋kszy si臋聽w kolejnych聽latach jeszcze bardziej. Nie tylko za spraw膮 przebudowy istniej膮cych ju偶 obszar贸w, ale tak偶e dzi臋ki planom budowy Portu Centralnego. Dzi臋ki tej inwestycji najwi臋kszy polski port mo偶e prze艂adowywa膰 nawet 100聽mln ton rocznie.
Po raz kolejny dzi臋kujemy naszym Kontrahentom, kt贸rzy ci臋偶ko pracowali na ten sukces. Port Gda艅sk jest obecnie聽4. najwi臋kszym聽portem na Ba艂tyku, ale od聽3. miejsca,聽czyli Primorska, dziel膮 nas zaledwie 2聽mln ton. To wynik naprawd臋 wyt臋偶onej pracy聽– m贸wi 艁ukasz Greinke.
殴r贸d艂o: Port Gda艅sk