
Startup Ydistri radzi sobie z martwymi zapasami dzięki inteligentnej redystrybucji towarów. Odpady stanowią jeden z głównych problemów handlu detalicznego. We wszystkich gałęziach przemysłu powstaje ogromna ilość towarów, które stopniowo stają się niezdatne do sprzedaży w sklepach, wobec czego sklepy albo sprzedają je po niższej cenie, albo dokonują odpisu i pozbywają się ich. Jest to zła wiadomość dla środowiska naturalnego, ale oczywiście oprócz szkód w środowisku, występują także znaczne straty finansowe.
Firmy prowadzące działalność w handlu detalicznym tracą do 2 proc. wartości sprzedaży z powodu niesprzedanych nadwyżek towarów. Tak zwane „martwe zapasy” powstają z wielu powodów. Zwyczaje zakupowe różnią się znacznie w zależności od lokalizacji – czy to ze względu na odmienną demografię, czy też różną siłę nabywczą. Podczas zaopatrywania sklepów w towary, sprzedawcy detaliczni pozostają pod wpływem różnych czynników, takich jak presja ze strony dostawców na zakup większych ilości, promocje marketingowe lub wysiłki na rzecz zapewnienia maksymalnej dostępności towarów.
Założyciele startupu Ydistri, dzięki długoletniemu doświadczeniu w handlu detalicznym, wiedzą, że towarów, których nie można sprzedać w jednym sklepie sieci handlowej, może brakować w innym. Dlatego też opracowali system, który umożliwia inteligentną redystrybucję towarów pomiędzy sklepami. Pomysł, wraz z usługą w chmurze, już odniosły sukces na europejskiej scenie startupów, a niemiecki oddział PwC umieścił Ydistri wśród dziesięciu najlepszych startupów w kategorii Handel detaliczny i logistyka. Po stronie klientów Ydistri już przyciągnęło uwagę takich detalistów jak Tesco czy Dr Max. Zapytaliśmy Rolanda Dzogana, jak to w rzeczywistości działa.
Wojciech Sochacki: Czym jest Ydistri?
Roland Dzogan: Ydistri jest usługą w chmurze, która umożliwia detalistom identyfikację towarów nienadających się do sprzedaży w danym sklepie, wobec czego stają się „martwymi zapasami”. Zamiast pozbywać się takich towarów, sprzedawca detaliczny odsprzedaje towary do innego sklepu, w którym są one pożądane. Dzięki temu znacznie zmniejsza się ilość odpadów, a sprzedawcy detaliczni oszczędzają dużo pieniędzy.
WS: Czy detaliści są tak nieefektywni w zamawianiu towarów? Czy nie są w stanie oszacować popytu?
RD: Są nieefektywni, jednak nic w tym dziwnego. Niezależnie od tego, jak profesjonalny jest kierownik sklepu, potrzebuje on pewnej ilości towarów do ekspozycji, musi uwzględniać niesprawdzone innowacje w sprzedaży, a także inne czynniki, które generują niesprzedane towary. Na przykład, sklepy są często popychane do zamawiania dużych ilości w celu osiągnięcia lepszej ceny, a z drugiej strony, klienci oczekują maksymalnej dostępności towarów.
Rys. 1. Aplikacja Ydistri sprawdzi, gdzie faktycznie brakuje danego produktu lub gdzie istnieje duże prawdopodobieństwo jego sprzedaży.
WS: O jakich towarach rozmawiamy?
RD: Martwe zapasy można znaleźć w każdym sklepie, niezależnie od tego czy sprzedaje on żywność, ubrania, leki czy meble. Praktycznie każdy towar po jakimś czasie staje się niezdatny do sprzedaży. W przypadku żywności i leków wynika to z daty przydatności do spożycia, w przypadku odzieży – z powodu zmieniających się trendów mody, a do tego po prostu może się zdarzyć, że w danym sklepie nie ma popytu na dany towar. Inteligentna redystrybucja do innego sklepu może zapobiec marnowaniu wielu towarów i zmniejszyć ilość odpadów.
WS: Jak to możliwe, że sklepy nie są w stanie same poradzić sobie z tym problemem?
RD: Gdy sklep dojdzie do wniosku, że towar nie nadaje się do sprzedaży, postępuje z nim na trzy sposoby. Obniżka ceny to pierwszy sposób. Promocja obejmująca obniżkę ceny ma jednak wiele wad. Obniżki w ogóle nie są dobre dla reputacji sklepu lub konkretnego przedmiotu, ponieważ pokazują, że sprzedaż nie działa tak, jak powinna, a ponadto obniżki nie zawsze wywołują pożądany skutek. Kiedy wchodzisz do apteki i widzisz obniżkę ceny specyficznego towaru, takiego jak herbata dla kobiet w ciąży, nie kupujesz go tylko dlatego, że mniej kosztuje.
WS: Jakie są inne sposoby pozbycia się towarów, których sklepy już nie sprzedadzą?
RD: Korzystają z aukcji pomiędzy sklepami, ale te również nie funkcjonują efektywnie. Wymagają dużego wysiłku ze strony pracowników sklepu. Jedna osoba musi ocenić, których towarów się pozbyć i ręcznie sporządzić ich listę. Inna osoba z innego sklepu musi odwiedzić aukcję i zamówić towar.
WS: Niewiele sklepów zdobyłoby się na taki wysiłek…
RD: Praktycznie nikt. Sklepy zamawiają u dostawcy nowe towary, ponieważ jest to łatwiejsze i szybsze. Sklep borykający się z martwymi zapasami ma więc jeszcze trzecią opcję – wyrzucić towar i spisać go na straty. Jest to oczywiście najgorsze wyjście, ponieważ na wytworzenie produktu potrzeba energii, jego pozyskiwanie kosztuje, a utylizacja jest ciosem dla budżetu detalisty i dla natury.
WS: W jaki sposób Ydistri zapobiega takim sytuacjom?
RD: Ydistri zapewni pełną automatyzację całego procesu, tak aby detaliści oszczędzali pieniądze efektywnie i bez wysiłku. Nasza platforma cyfrowa automatycznie oceni czy towar jest niezdatny do sprzedaży w danym sklepie, a jednocześnie sprawdzi, gdzie faktycznie brakuje danego produktu lub gdzie istnieje duże prawdopodobieństwo jego sprzedaży Kierownik sklepu lub działu otrzyma wówczas prostą tabelę z informacją, jaki towar ma zostać wysłany i dokąd lub przeciwnie, jaki towar otrzyma z innego sklepu.
Rys. 2. Case study minimalizacji strat dzięki aplikacji Ydistri
WS: To pozwoli także zaoszczędzić na logistyce…
RD: Tak, dokładnie. Dzięki Ydistri towar jest redystrybuowany wydajnie i przy jasnych założeniach. Redystrybucja pomiędzy sklepami odbywa się poprzez regularne przesyłanie towarów luzem.
WS: W jaki sposób wpadliście na ten pomysł?
RD: Od lat wdrażamy rozwiązanie RiverBit, które automatyzuje zamawianie towarów na podstawie przewidywań zapotrzebowania. Dlatego też dysponowaliśmy niezbędnymi informacjami zwrotnymi od naszych klientów, jak również popytem na takie rozwiązanie. Ydistri jest jednak niezależną usługą w chmurze, która może być wykorzystywana przez każdego.
WS: Dlaczego sprzedawca detaliczny powinien wybrać Wasze rozwiązanie? Jaki jest Wasz model biznesowy?
RD: Detaliści powinni wypróbować nasze rozwiązanie, ponieważ u nas mogą tylko wygrać. Żadna inwestycja początkowa nie jest konieczna, wręcz przeciwnie, rozwiązanie natychmiast generuje zysk, którego sklep się nie spodziewał, ponieważ towary zostały już uznane za utracone. Nasze doświadczenie pokazuje, że Ydistri oszczędza dzięki redystrybucji około 1 proc. sprzedaży detalicznej. Oferujemy rozwiązanie do zarządzania odpadami, które nie ma sobie równych na rynku.
WS: Dziękuję za rozmowę.
Artykuł ukazał się w czasopiśmie Logistics Manager 3(7) czerwiec-lipiec 2019 str. 80-33.