Transport i Spedycja

Just-in-time w du偶ym rozmiarze

7 stycznia 2020

Fracht FWO Polska, wiod膮cy operator logistyczny dla przemys艂u, zrealizowa艂 ciekawe zlecenie dostawy just-in-time do elektrowni w Australii. Wymaga艂a ona zorganizowania w bardzo kr贸tkim czasie dedykowanego transportu lotniczego i wyczarterowania dw贸ch samolot贸w frachtowych. Czas ich wylotu by艂y uzale偶niony od cyklu produkcyjnego – kiedy samolot l膮dowa艂 na lotnisku, w fabryce trwa艂a jeszcze produkcja urz膮dze艅.聽

Spedytorzy Fracht FWO Polska stan臋li przed zadaniem zorganizowania dostawy lotniczej pr臋t贸w stojana (nieruchoma cz臋艣膰 silnika elektrycznego lub pr膮dnicy, w kt贸rej obraca si臋 wirnik), kt贸re mia艂y by膰 umieszczone w 10 skrzyniach o d艂ugo艣ci 8,40 m, szeroko艣ci 2,35 m i wysoko艣ci 2 m. Ka偶da z nich wa偶y艂a 4,85 ton. Urz膮dzenia zosta艂y wyprodukowane w fabryce we Wroc艂awiu.

聽– Podczas wst臋pnego przygotowywania harmonogramu lot贸w, ustalili艣my, 偶e ca艂y 艂adunek ma by膰 wys艂any rejsowymi liniami frachtowymi z lotniska w Amsterdamie. Osiem skrzy艅 zosta艂o ju偶 przewiezionych na ko艂ach do Holandii, kiedy okaza艂o si臋, 偶e kilka partii 艂adunku musi jak najszybciej dotrze膰 z fabryki do klienta w Australii. I tu szybka decyzja i jedyne s艂uszne rozwi膮zanie. Ze wzgl臋du na r贸偶ne dni produkcji kolejnych partii urz膮dze艅 musieli艣my dodatkowo zorganizowa膰 dedykowane loty czarterowe z Wroc艂awia do lotniska w Melbourne 鈥 wyja艣nia Justyna Czerwi艅ska, kierownik Dzia艂u Spedycji Lotniczej, Fracht FWO Polska.

Wy艣cig z czasem

Aby zapewni膰 ekspresow膮 dostaw臋 urz膮dze艅 do elektrowni w Australii Fracht FWO wyczarterowa艂 dwa samoloty frachtowe Boeing 747 Freighter. Dodatkowo trzeba by艂o zorganizowa膰 transport jednej ze skrzy艅, kt贸ra ju偶 czeka艂a na za艂adunek na samolot w Amsterdamie. Musia艂a by膰 jak najszybciej z powrotem przewieziona do Polski, sk膮d mia艂a polecie膰 do Australii wyczarterowanym lotem.

Spedytorzy Fracht FWO mieli zaledwie jeden dzie艅 na wyczarterowanie samolot贸w, skoordynowanie godzin wylot贸w z harmonogramem produkcji, zorganizowanie dostawy urz膮dze艅 z fabryki na lotnisko oraz za艂atwienie wszystkich formalno艣ci zwi膮zanych z odpraw膮 celn膮 i uzyskaniem niezb臋dnych pozwole艅, w tym od stra偶y ochrony lotniska. Dodatkowym wyzwaniem by艂o to, 偶e wylot jednego z wyczarterowanych samolot贸w mia艂 si臋 odby膰 w sobot臋, a drugi tu偶 po przed艂u偶onym weekendzie.

– Jak zwykle w przypadku tego rodzaju pilnych realizacji, mieli艣my bardzo ma艂o czasu na przygotowania, precyzyjne zaplanowanie i skoordynowanie obs艂ugi na lotnisku. Produkcja urz膮dze艅 trwa艂a praktycznie do ostatniej chwili, co dla wszystkich stron, zaanga偶owanych w organizacj臋 transportu, by艂o dodatkowym stresem i wyzwaniem. Dzi臋ki bardzo dobremu przygotowaniu agenta handlingowego na wroc艂awskim lotnisku, procedura zwi膮zana z kontrol膮 bezpiecze艅stwa, odpraw膮 celn膮 oraz przygotowaniem skrzy艅 do za艂adunku przebieg艂a sprawnie i punktualnie 鈥 uzupe艂nia Justyna Czerwi艅ska.

Pierwszy wyczarterowany Boeing 747F przylecia艂 na wroc艂awski Terminal Cargo 8 listopada o godzinie 17:00, a ju偶 o 21.30 dwie skrzynie o 艂膮cznej wadze 10 ton wylecia艂y do Australii. Drugi wyczarterowany samolot wylecia艂 z 艂adunkiem z Wroc艂awia rano 13 listopada.

Za organizacj臋 tego transportu odpowiada艂 Dzia艂 Spedycji Lotniczej Fracht FWO Polska, wspierany przez oddzia艂 Grupy Fracht w Australii, koordynuj膮cy obs艂ug臋 na lotnisku w Melbourne i finaln膮 dostaw臋 do elektrowni. W projekcie uczestniczy艂 r贸wnie偶 wsp贸艂pracuj膮cy z Fracht FWO agent handlingowy z Amsterdamu, odpowiedzialny za obs艂ug臋 naziemn膮 na lotnisku w Amsterdamie oraz sprawny za艂adunek.

Kierunek Australia

Organizuj膮c ekspresowe transporty lotnicze 艂adunk贸w ponadgabarytowych Grupa Fracht cz臋sto korzysta z czarteru samolot贸w frachtowych. Mniej wi臋cej w tym samym czasie, kiedy polski oddzia艂 Fracht FWO organizowa艂 dostaw臋 pr臋t贸w stojana, podobne transporty do Australii przygotowywa艂 oddzia艂 Grupy Fracht w USA. W tym przypadku wyczarterowano jedne z najwi臋kszych samolot贸w transportowych na 艣wiecie 鈥 Antonow AN-124.聽 Przewo偶onymi 艂adunkami by艂 300-tonowy generator oraz 78-tonowy wirnik generatora. W organizacj臋 transport贸w by艂y zaanga偶owane oddzia艂y Grupy Fracht w USA, Australii i Niemczech.

Jak przebiega艂 za艂adunek wa偶膮cego ponad 300 ton generatora na pok艂ad Antonowa AN-124 na lotnisku Charlotte, USA mo偶na zobaczy膰 na filmie:

https://www.youtube.com/watch?v=DI0J8Hmnd-w

Jak przebiega艂 roz艂adunek wa偶膮cego ponad 78 ton wirnika generatora z pok艂adu Antonowa AN-124, na lotnisku w Australii, mo偶na zobaczy膰 na filmie:

https://www.youtube.com/watch?v=JdNFfJJ9SJg