Skip to content
Logistics Manager
Logistics Manager
  • Konferencje
  • Webinaria
  • Prenumerata
  • Wydania
  • LM Poleca
  • Kontakt
  • Konferencje
  • Webinaria
  • Prenumerata
  • Wydania
  • LM Poleca
  • Kontakt
  • Kategorie
  • Zarządzanie
  • Supply Chain
  • Transport i Spedycja
  • Inteligentne Technologie
  • Magazyn
  • Prawo i Finanse
Logistics Manager
  • Konferencje
  • Webinaria
  • Prenumerata
  • Wydania
  • LM Poleca
  • Kontakt
  • Kategorie
  • Zarządzanie
  • Supply Chain
  • Transport i Spedycja
  • Inteligentne Technologie
  • Magazyn
  • Prawo i Finanse



Zarządzanie

Technologia i sieci handlowe wspierają niemarnowanie żywności

25 lutego 2020

Każdego roku na całym świecie marnuje się jedna trzecia wyprodukowanej żywności. W walkę z tym problemem zaangażowały się dwie organizacje: Polska Federacja Banków Żywności i GS1 Polska.

Ilość odbiorów żywności, jaki i samych punktów odbioru w Bankach Żywności systematycznie wzrasta. Tym samym coraz bardziej istotna staje się efektywność procesu ewidencji  i monitorowanie zgodności danych po stronie darczyńcy i odbiorcy. Przekazywanie i odbiory darowizn żywności ze sklepów objęte są obowiązkiem ich ewidencji przez obydwie strony. Dla Banków Żywności, które w 2019 r. realizowały przyjęcia darowizn z ponad 1000 sklepów w całej Polsce, wiązało się to z ręcznym wprowadzaniem do informatycznego systemu magazynowego danych o wadze i wartości każdego pojedynczego przekazania żywności. W skali 1000 sklepów i codziennych odbiorów wynosi to ok. 230 000 dokumentów rocznie! Współpraca z 8 sieciami handlowymi oraz perspektywa rozwoju  z nowymi partnerami zobligowanymi wejściem w życie ustawy o przeciwdziałaniu marnowaniu żywności, może spowodować, że proces ewidencji stanie się jeszcze bardziej czasochłonny i kosztowny. Konieczność optymalizacji procesu przekazywania darowizn zauważają także sieci handlowe:

„Sieć Auchan od lat wspiera organizacje pożytku publicznego, m.in. Banki Żywności. Przyłączenie się do projektu automatyzacji przekazywania darowizn spożywczych było więc rzeczą oczywistą niosącą obustronne korzyści. Udział w projekcie to także odpowiedź na potrzebę naszych pracowników chcących przeciwdziałać skutkom marnowania żywności, promowanie działań odgraniczających marnotrawstwo oraz wpływ na poprawę sytuacji najuboższy. Warto wspomnieć również o korzyściach w wymiarze finansowym, np. ograniczeniu kosztów utylizacji odpadów, czy zminimalizowaniu kar finansowych wynikających z nowej ustawy” – ocenia Wioletta Grydziuszko, Specjalista ds. aplikacji Auchan Polska.

Współpraca między GS1 Polska a Bankami Żywności miała m.in. na celu optymalizację procesów logistycznych, w tym:

  • Usprawnienie przepływu danych o darowiznach na cele społeczne
  • Skrócenie czasu przyjęcia i wydań darowizn
  • Eliminację papierowych dokumentów na rzecz ich elektronicznej wersji

„Ze względu na krótką datę przydatności do spożycia produkty muszą być szybko wydane przez sieć, fizycznie przyjęte do magazynu Banku Żywności, zaewidencjonowane w systemie oraz finalnie w efektywny sposób rozdysponowane wśród potrzebujących. Wdrożenie rozwiązania opartego na standardach GS1 pozwoliło zoptymalizować proces obsługi darowizn, zwłaszcza w obszarze sprawnej i skutecznej wymiany wiarygodnych informacji między darczyńcą (siecią) a Bankami Żywności (dokumenty elektroniczne w postaci cyfrowych plików przekazywane są przez EPCIS – z ang. Electronic Product Code Information Services – zbiór standardów, który umożliwia budowę serwisu informacyjnego w Internecie zapewniającego udostępnianie informacji o zdarzeniach dotyczących ruchu towarów i ładunków, ich zgrupowań, ilości, dat). Idąc dalej, wprowadzenie rekomendowanych zmian zapewnia nie tylko zgodność danych, ale także bezpieczeństwo podatkowe (księgowanie na potrzeby zwolnienia darowizn żywności z podatku VAT), stanowi też bazę dla tworzenia raportów wymaganych ustawą” – komentuje Hanna Walczak z GS1 Polska.

W efekcie uczestniczący w pilotażu Wielkopolski Bank Żywności zaczął funkcjonować znacznie szybciej, a darczyńcy otrzymują wiarygodne dane dotyczące przekazanych produktów.

„W naszej codziennej pracy – przy małym składzie osobowym – każde udoskonalenie procesu jest bardzo istotne. Dzięki niemu możemy przekazać więcej żywności w krótszym czasie większej liczbie organizacji, a co za tym idzie – osób potrzebujących. Mamy świadomość, że wdrożenie całości zaleceń to proces, który potrwa, ale zgodnie z jego założeniami staramy się rozwijać technologicznie i wdrażać rozwiązania etapowo. Sektor NGO chce działać profesjonalnie. Bez wsparcia GS1 Polska wraz z Siecią Badawczą Łukasiewicz – Instytutem Logistyki i Magazynowania nie byłoby to możliwe” – podsumowuje Katarzyna Bielawska, Dyrektor Wielkopolskiego Banku Żywności.

Więcej informacji na temat projektu znajduje się tu: https://www.gs1pl.org/zapobiegac-marnotrawstwu/file

Podziel się:

  • Udostępnij na Twitterze(Otwiera się w nowym oknie)
  • Kliknij, aby udostępnić na Facebooku(Otwiera się w nowym oknie)
  • Kliknij, aby udostępnić na Google+(Otwiera się w nowym oknie)

Podobne

Zobacz również

Supply Chain | Zarządzanie

Separacja na linii USA – Chiny nie hamuje rozwoju globalizacji

Zarządzanie

Dachser prognozuje: sześć tez dotyczących łańcuchów dostaw w okresie przejściowym

Popularne posty
  • Ile kosztuje logistyka?
  • KION Group rozszerza swoją działalność w Polsce
  • 6 edycja Kongresu Bezpieczeństwa Żywności pod hasłem “Innovation and Inspiration”
  • Forum Menedżerów Transportu i Logistyki
  • Branża TSL w obliczu pandemii
  • Logistyczna Układanka
  • Dyrektorzy i managerowie tworzą z Polski centrum kompetencji łańcucha dostaw na skalę Europy
  • Handel w Polsce – kto dziś wygrywa bitwę o jutro?
  • Postępująca digitalizacja usług w dobie koronawirusa
  • GS1 nagradza innowacyjność
Zostań z nami!
Dołącz do naszego newslettera i bądź na bieżąco!

Logistics Manager

MPF sp z o.o.
ul Heleny Szafran 6
60-693 Poznań
NIP: 781-202-69-09
REGON: 520261703

POLITYKA PRYWATNOŚCI

Menu główne

  • Konferencje
  • Webinaria
  • Prenumerata
  • Wydania
  • LM Poleca
  • Kontakt
  • Kategorie

Aktualności

  • Zarządzanie
  • Supply Chain
  • Transport i Spedycja
  • Inteligentne Technologie
  • Magazyn
  • Prawo i Finanse

Kontakt

tel: +48 61 30 70 226
info@logistics-manager.pl

NEWSLETTER

Projekt i realizacja witryny Agencja Interaktywna Horizon 2019

Serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie plików cookies. dowiedz się więcej.