Skip to content
Logistics Manager
Logistics Manager
  • Konferencje
  • Webinaria
  • Prenumerata
  • Wydania
  • LM Poleca
  • Kontakt
  • Konferencje
  • Webinaria
  • Prenumerata
  • Wydania
  • LM Poleca
  • Kontakt
  • Kategorie
  • Zarządzanie
  • Supply Chain
  • Transport i Spedycja
  • Inteligentne Technologie
  • Magazyn
  • Prawo i Finanse
Logistics Manager
  • Konferencje
  • Webinaria
  • Prenumerata
  • Wydania
  • LM Poleca
  • Kontakt
  • Kategorie
  • Zarządzanie
  • Supply Chain
  • Transport i Spedycja
  • Inteligentne Technologie
  • Magazyn
  • Prawo i Finanse


Inteligentne Technologie

Wózki elektryczne zyskują popularność także w budowlance

15 kwietnia 2020

Długowieczne są jedynie te przedsiębiorstwa, które patrzą w przyszłość – choć w budowlance wciąż jeszcze najczęściej używa się wózków spalinowych, niemiecka cegielnia z kilkusetletnimi tradycjami wymieniła wózki Diesla na elektryki.

Stengel Ziegel to niemieckie przedsiębiorstwo produkcji cegieł z ponad 400-letnią tradycją. Firmę prowadzi obecnie 17. pokolenie rodziny pierwszych właścicieli. W zakładach Donauwörth i Neuburgu zatrudnia ona przeszło 70 pracowników i zaopatruje w swoje towary – tradycyjne cegły, klinkier i nowoczesne materiały izolacyjne – odbiorców w Bawarii, Badenii-Wirtembergii, Południowym Tyrolu, Czechach i Polsce. Przez lata pracujący w firmie operatorzy odradzali szefom przejście na elektryczne wózki widłowe, uważając, że nie dadzą one sobie rady w realiach intensywnej eksploatacji. W 2019 roku obecnemu właścicielowi, Johannesowi Stengelowi, udało się przekonać załogę o zasadności modernizacji.

Charakterystyka obiektu


Z zakładu w Donauwörth do odbiorców trafia w skali roku około 90 milionów standardowych cegieł. Wykonujące zadania z obszaru załadunku ciężarówek i obsługi magazynu produkcyjnego wózki widłowe są tutaj w szczególnym stopniu narażone na negatywne oddziaływanie pyłu ceglanego. Jego drobinki są w stanie przenikać przez najmniejsze szczeliny i – jak piasek rzucony w tryby maszyny – zacierać podatne na tego typu uszkodzenia silniki. O zużycie pojazdów tym prościej, że część z nich eksploatowana jest w trybie 3-zmianowym. W 2019 roku właściciel firmy podjął decyzję, by przetestować w tych warunkach wózki elektryczne, charakteryzujące się większą szczelnością i mniejszą złożonością układu napędowego niż używane dotychczas maszyny spalinowe. Mimo początkowej nieufności operatorów, rozwiązanie okazało się strzałem w dziesiątkę.

Zastosowane rozwiązanie

W 2019 roku flotę intralogistyczną Stengel Ziegel wzbogaciły 3 wózki elektryczne STILL RX 60-50 / 600 o udźwigu nominalnym 5 ton ze środkiem ciężkości 600 mm. Decyzję o ich pozyskaniu podjęto po przetestowaniu tych i kilku konkurencyjnych rozwiązań w intensywnej pracy na 3 zmiany. – Wózki dowiodły w użyciu swojej wydajności. Naszym wymaganiom sprostała także pojemność akumulatorów – tłumaczy decyzję Johannes Stengel, właściciel przedsiębiorstwa. Średni pobór mocy wynosi dla wykorzystanych w zakładzie modeli STILL RX 60-50 12,1 kWh na godzinę (włączając w to nakłady na system wentylacji). W efekcie baterie 840 Ah, w które wyposażono wózki, starczają na 1,5 zmiany – czyli około 12 godzin. – W początkowej fazie wdrożenia musieliśmy przyzwyczaić się do zarządzania ładowaniem baterii, ale po kilku dniach wszystko szło już płynnie – komentuje Stengel. W kontekście dużego zapylenia miejsca pracy szczególną uwagę zwrócono na szczelność układu napędowego.

Efekt wdrożenia

Pierwszym zauważalnym efektem wdrożenia wózków elektrycznych w miejsce spalinówek był wzrost komfortu pracy operatorów dzięki mniejszemu nasileniu hałasu oraz braku wibracji. – W porównaniu z Dieslem wózkiem STILL RX 60-50 jeździ się luksusowo. Prowadzi się go bardzo gładko – raportuje Klaus Burger, operator w Stengel Ziegel. Po zakończeniu pierwszego miesiąca po włączeniu wózków elektrycznych do floty firmy z łatwością można było dostrzec także bardziej namacalne korzyści. Jako duży odbiorca energii elektrycznej zakład wynegocjował z dystrybutorem dobre, hurtowe stawki. Koszt energii elektrycznej potrzebnej do ładowania baterii jest w efekcie znacznie niższy niż kwota, którą trzeba by wydać na paliwo do wózków wykonujących tę samą pracę. Co więcej, niższe okazały się także raty leasingowe. Jednym z czynników branych pod uwagę podczas ustalania ich poziomu dla Stengel Ziegel jest liczba zarejestrowanych roboczogodzin. Ze względu na częste przystanki, podczas których silnik spalinowy musi pracować (wyłączanie go przy każdym zatrzymaniu skutkowałoby szybkim przegrzaniem turbodoładowania), a elektryczny – nie, przy wykonywaniu tej samej pracy przy użyciu wózków elektrycznych liczba roboczogodzin jest znacznie niższa.

Zamiast rejestrowanych przez Diesla 1 900 – 2 000 godzin rocznie, modele elektryczne wykazują w analogicznym okresie i przewożąc analogiczne ładunki zaledwie 1 400 roboczogodzin – o 30 procent mniej! O tyle też zmniejszyły się zależne od stopnia eksploatacji opłaty leasingowe. Wózki elektryczne będą najprawdopodobniej także znacznie tańsze pod względem obsługi serwisowej. Ze względu na zapylenie w przypadku spalinówek konieczne było regularne czyszczenie układu wydechowego. Pomimo działań konserwacyjnych w dotychczas użytkowanych wózkach pierwsza poważna awaria zdarzała się pomiędzy 4 a 11 tys. roboczogodzin. Ze względu na szczelność i znacznie mniejszą liczbę ruchomych elementów elektryczny układ napędowy STILL RX 60-50 jest znacznie mniej wymagający – tym bardziej w charakterystycznych dla cegielni warunkach wysokiego zapylenia.

źródło: www.still.pl

Podziel się:

  • Udostępnij na Twitterze(Otwiera się w nowym oknie)
  • Kliknij, aby udostępnić na Facebooku(Otwiera się w nowym oknie)
  • Kliknij, aby udostępnić na Google+(Otwiera się w nowym oknie)

Podobne

Zobacz również

Inteligentne Technologie

SAP Quality Award 2022: Grupa Raben nagrodzona

Inteligentne Technologie

Frost & Sullivan: Webfleet Europejską Firmą Telematyczną Roku 2022

Popularne posty
  • Uber Freight wkracza do Polski
  • Czym są roboty AGV i jaka jest ich funkcjonalność?
  • Transporeon wspiera Ritex Logistics w procesach logistycznych
  • Automatyzacja magazynu centralnego Grupy ASMET we współpracy z TGW
  • Inteligentne skanowanie dzięki kamerze na widłach
  • Triggo – innowacyjny polski pojazd podczas testów na torze
  • Zwinne zarządzanie sposobem na wdrożenie WMS
  • DB Schenker zwiększa bezpieczeństwo
  • DB Schenker zarządza zautomatyzowaną logistyką dla MediaMarkt Szwecja
  • Elastyczna automatyzacja
Zostań z nami!
Dołącz do naszego newslettera i bądź na bieżąco!
Logistics Manager

MPF sp z o.o.
ul Heleny Szafran 6
60-693 Poznań
NIP: 781-202-69-09
REGON: 520261703

POLITYKA PRYWATNOŚCI

Menu główne

  • Konferencje
  • Webinaria
  • Prenumerata
  • Wydania
  • LM Poleca
  • Kontakt
  • Kategorie

Aktualności

  • Zarządzanie
  • Supply Chain
  • Transport i Spedycja
  • Inteligentne Technologie
  • Magazyn
  • Prawo i Finanse

Kontakt

tel: +48 61 30 70 226
info@logistics-manager.pl

NEWSLETTER

Projekt i realizacja witryny Agencja Interaktywna Horizon 2019

Serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie plików cookies. dowiedz się więcej.