Koronawirus | Zarz膮dzanie

Zalecenia dla firm w kontek艣cie komunikacji wewn臋trznej w dobie epidemii

15 kwietnia 2020

Nieskuteczna komunikacja w firmie to koszt 40 tys. z艂otych rocznie. Liczba ta dotyczy jednak okresu, w kt贸rym funkcjonowanie firmy nie jest zagro偶one przez globaln膮 epidemi臋. W tej chwili kwota ta poszybowa艂a w g贸r臋, a komunikacja wewn臋trzna jest szans膮 na dalsze, sprawne funkcjonowanie firmy po epidemii. O jakich elementach nale偶y pami臋ta膰 komunikuj膮c si臋 z pracownikami w dobie kryzysu?聽

Kryzys? Jaki kryzys?

Pierwszym krokiem jest zaakceptowanie rzeczywisto艣ci. Fakt – firma jest w momencie kryzysowym. Oznacza to, 偶e istnieje zagro偶enie, 偶e cele biznesowe nie zostan膮 osi膮gni臋te lub nast膮pi konieczno艣膰 podejmowania trudnych decyzji, jakimi b臋d膮 zwolnienia cz臋艣ci za艂ogi lub obni偶anie pensji. Czasy niepewno艣ci wymagaj膮 jednak od kadry kierowniczej du偶o wysi艂ku zawodowego i po艣wi臋ce艅. Je艣li zarz膮dzasz zespo艂em, Twoim obowi膮zkiem jest pom贸c mu przej艣膰 przez ten kryzys, nie zatajaj膮c istotnych informacji.

Zadanie dla ciebie: Powo艂aj zesp贸艂 odpowiedzialny za reagowanie na nowo powsta艂e problemy i opracowuj膮cy plan awaryjny. Je艣li nie masz do艣wiadczenia w zarz膮dzaniu kryzysem, popro艣 ekspert贸w, kt贸rzy pomog膮 ci odpowiednio zaplanowa膰 strategi臋 dzia艂a艅 i powo艂aj膮 sztab kryzysowy. Krok drugi – w komunikacji z pracownikami powiedz prawd臋 – przedstaw, jak wygl膮da aktualna sytuacja. Na bie偶膮co aktualizuj informacje i dobierz odpowiedni kana艂 komunikacji, aby ka偶dy pracownik mia艂 jasny ogl膮d sytuacji. Fakty s膮 na wag臋 z艂ota i maj膮 du偶e znaczenie w czasach powa偶nego kryzysu.

Zarz膮dzanie kryzysowe – jasne wytyczne

Wed艂ug danych przedstawionych przez Deloitte 46% przedsi臋biorstw planuje obni偶y膰 swoje oczekiwania pod wzgl臋dem wynik贸w na rok 2020. Nale偶y jednak zrobi膰 wszystko, aby zapewni膰 przyp艂yw 艣rodk贸w finansowych i utrzyma膰 rytm pracy. Mimo 偶e wielu pracownik贸w wykonuje prac臋 zdalnie (i jest to dla nich nowo艣膰), to warto okre艣li膰 zasady, kt贸re pozwol膮 im wypracowa膰 now膮 rutyn臋 (np. godziny zebra艅, spos贸b komunikacji z klientami, czy zadania do wykonania).

Zarz膮dzanie kryzysowe, oparte na przejrzystej komunikacji wewn臋trznej jest kluczem do przetrwania w sytuacji epidemii– t艂umaczy Bartosz Zieli艅ski z agencji Commplace, wspieraj膮cej firmy w zarz膮dzaniu kryzysowym. W wielu przypadkach to g艂贸wnie odpowiednia komunikacja wewn臋trzna przedsi臋biorstwa b臋dzie kluczowym czynnikiem wp艂ywaj膮cym na p贸藕niejsze funkcjonowanie firmy i employer branding. Panika jest zara藕liwa. Ale spok贸j tak偶e. W艂a艣nie dlatego warto stworzy膰 jasny plan dzia艂ania, kt贸ry pozwoli pracownikom zachowa膰 namiastk臋 codzienno艣ci i wykonywa膰 swoje obowi膮zki – dodaje ekspert z Commplace.

Zadanie dla ciebie: komunikuj si臋 cz臋艣ciej ze swoim zespo艂em. Dobrym pomys艂em jest organizacja codziennych, porannych spotka艅 z pracownikami (po wcze艣niejszej odprawie z zespo艂em kryzysowym lub kierowniczym). Niech ka偶dy pracownik otrzyma konkretn膮 list臋 wytycznych dotycz膮cych funkcjonowania jego stanowiska pracy.

Komunikacja wewn臋trzna: s艂uchaj i pytaj

Niepok贸j i stres emocjonalny mog膮 by膰 szkodliwe dla produktywno艣ci. Dodatkowo – pracownicy pe艂ni膮 funkcj臋 ambasador贸w marki. Je艣li nie zostan膮 poinformowani i nie zrozumiej膮 bie偶膮cego po艂o偶enia firmy, ich panika mo偶e przenie艣膰 si臋 na zewn膮trz organizacji. W艂a艣nie dlatego r贸b cz臋ste zdalne spotkania i zebrania. B膮d藕 dost臋pny i gotowy na rozmow臋, a tak偶e cz臋sto pytaj pracownik贸w o ich samopoczucie.

Sytuacje, kt贸re zmuszaj膮 nas do zerwania z codziennymi rytua艂ami i przyzwyczajeniami, u wielu os贸b wywo艂uj膮 trudne emocje. Pojawiaj膮 si臋: l臋k przed przysz艂o艣ci膮, obawa o zdrowie bliskich, irytacja z powodu odwo艂anych spotka艅, 偶al z powodu przepadaj膮cych okazji biznesowych, czy smutek. Dlatego tak istotne jest umiej臋tne zarz膮dzanie lud藕mi oraz ich emocjami-m贸wi mgr Dorota Ben, terapeuta i trener rozwoju osobistego.

Zadanie dla ciebie: zatroszcz si臋 o zdrowie fizyczne i psychiczne swoich pracownik贸w. Podczas spotka艅 – czy w siedzibie firmy, czy zdalnych, pytaj o emocje i obawy pracownik贸w. Przemy艣lana komunikacja wewn臋trzna pozwoli zbudowa膰 relacj臋 z pracownikami, kt贸ra finalnie wp艂ynie na employer branding.

Na koniec – pomy艣l o wykorzystaniu w komunikacji wewn臋trznej wiedzy i pozycji ekspert贸w. Je艣li masz mo偶liwo艣膰 – w艂膮cz do rozm贸w lekarzy lub naukowc贸w. Ich wizerunek i wiarygodno艣膰 pomog膮 pracownikom zachowa膰 spok贸j i przetrwa膰 kryzys.

藕r贸d艂o:聽聽www.commplace.pl