Koronawirus

Logistyka w dobie epidemii: Cushman & Wakefield komentuje

20 kwietnia 2020

Redakcja Logistics Manager: Jak w tej chwili przebiega w Waszej ocenie zapewnienie ci膮g艂o艣ci 艂a艅cucha dostaw na terenie Polski i na kierunkach mi臋dzynarodowych do i z Polski?

Maciej Szczepa艅ski, Business Development Manager Cushman & Wakefield: Dotychczas nie pojawi艂a si臋 jeszcze 偶adna informacja o wstrzymaniu operacji logistycznych z powodu wykrytych infekcji koronawirusem i zarz膮dzenia kwarantanny obiekt贸w. Firmy logistyczne, bazuj膮c na wcze艣niejszych do艣wiadczeniach zwi膮zanych z epidemiami MERS czy ptasiej grypy, zareagowa艂y bardzo wcze艣nie na pojawiaj膮ce si臋 zagro偶enie. Powo艂ane zosta艂y sztaby kryzysowe, kt贸re ju偶 na wczesnym etapie rozwoju epidemii wprowadzi艂y w 偶ycie odpowiednie procedury. Nale偶y pami臋ta膰, 偶e wszystkie korporacje wymagaj膮 od swoich dostawc贸w aby mia艂y gotowe plany business continuity tak wi臋c co do zasady wszyscy dostawcy us艂ug logistycznych je posiadaj膮.

W obiektach logistycznych podj臋to wi臋c szereg dzia艂a艅, takich jak brak kontaktu pracownik贸w z poszczeg贸lnych zmian, prac臋 w ma艂ych, maksymalnie izolowanych zespo艂ach, podzia艂 stref pracy. Wszystkie te dzia艂ania jak dot膮d pozwalaj膮 na sprawn膮 i nie przerwan膮 prac臋 w magazynach.

W transporcie krajowym nie zauwa偶a si臋 偶adnych problem贸w z obs艂ug膮 艂adunk贸w. Pierwszy etap pandemii spowodowa艂 du偶e wzrosty wolumen贸w w transporcie (o 20 鈥 30% w por贸wnaniu do plan贸w) co wynika艂o z du偶ej aktywno艣ci Polak贸w w supermarketach. Obecnie obroty wr贸ci艂y po zak艂adanego wcze艣nie poziomu lub nieco poni偶ej. Z pewno艣ci膮 utrzymanie pracy market贸w budowlanych (z ograniczeniami w weekendy) jest dla sieci transportu krajowego dobr膮 wiadomo艣ci膮 poniewa偶 wiosn膮 ta bran偶a stanowi znaczna cz臋艣膰 przewo偶onych towar贸w.

Pewne ograniczenie i k艂opoty dotykaj膮 transport mi臋dzynarodowy i zwi膮zane s膮 w panuj膮cym chaosem na niekt贸rych przej艣ciach granicznych czy ograniczeniach w obs艂udze 艂adunk贸w w firmach poza Polsk膮. Spedytorzy musieli w zwi膮zku z tym przeorganizowa膰 swoj膮 prac臋. Naprzeciw tym problemom wychodz膮 niekt贸re kraje znosz膮c np. ograniczenia w ruchu ci臋偶ar贸wek w weekendy i 艣wi臋ta, zadzia艂o si臋 to m.in. w Niemczech, W艂oszech, Czechach, Austrii.

Jak na pandemie reaguj膮 bran偶e, kt贸re obs艂ugujecie? Czy produkcja/sprzeda偶 jest wstrzymana?

Firmy korzystaj膮ce z powierzchni produkcyjnych i magazynowych, z jednym wyj膮tkiem, jak dot膮d nie obserwuj膮 powa偶niejszych problem贸w zwi膮zanych z wirusem. Wyj膮tkiem s膮 tutaj oczywi艣cie wszystkie przedsi臋biorstwa zwi膮zana z bran偶膮 automotive, gdzie produkcja zosta艂a wstrzymana do艣膰 wcze艣nie a wznowienie jest planowane po Wielkanocy.

Z drugiej strony mo偶na wymieni膰 do艣膰 szerok膮 grup臋 firm, kt贸re notuj膮 niespotykane wcze艣niej wzrosty obrot贸w.

Przede wszystkim nale偶y wymieni膰 tutaj operator贸w kurierskich. Ilo艣膰 przesy艂ek w sieci dystrybucji przewy偶szy艂a nawet picki grudniowe wymog艂a na kurierach nich prac臋 w weekendy czy te偶 wynajmowanie dodatkowych powierzchni magazynowych.

Dobra sytuacja bran偶y kurierskiej wynika wprost z przeniesienia wi臋kszo艣ci aktywno艣ci handlowych do internetu, tak wi臋c bran偶a e-commerce notuje nie spotykanie wcze艣niej wzrosty. Sektor e-commerce w Polsce rozwija艂 si臋 najszybciej w ca艂ej Europie a obecna sytuacja (nawet po jej zako艅czeniu) na pewno ten wzrost jeszcze przyspieszy.

Bardzo dobrze radz膮 sobie wszyscy zwi膮zani a bran偶膮 chemii domowej i 艣rodk贸w higieny osobistej, dotyczy to zar贸wno producent贸w jak i ich dostawc贸w, np. bran偶e opakowa艅.

Sieci handlowe w sektorze spo偶ywczym nie odnotowuj膮 wi臋kszych spad贸w. W pocz膮tkowej fazie epidemii firmy notowa艂y rekordowe obroty, obecnie sytuacja si臋 ustabilizowa艂a. Ograniczenia w poruszaniu sprawi艂y 偶e klient贸w w marketach jest mniej ale rekompensuje to wi臋kszy 艣redni koszyk.

Bran偶a AGD i RTV tak偶e nie zauwa偶a spadku obrot贸w. Firmy zosta艂y co prawda dotkni臋te ograniczeniami w handlu ale cz臋艣膰 graczy ma sklepy poza centrami handlowymi (niezale偶ne obiekty, kt贸re mog膮 funkcjonowa膰 mimo ogranicze艅) a z drugiej strony udzia艂 kana艂u elektronicznego w sprzeda偶y by艂 tu od dawna bardzo wysoki.

Jaka jest Wasza ocena dzia艂a艅 skierowanych do przedsi臋biorc贸w? Co Waszym zdaniem mo偶na jeszcze zrobi膰, aby gospodarczo sytuacja po pandemii by艂a nadal rozwoje gospodarczym a nie recesj膮?

Propozycje przygotowane przez rz膮d w wi臋kszo艣ci nie s膮 skierowanie do przedsi臋biorc贸w kt贸rzy s膮 klientami deweloper贸w magazynowych, co wynika przede wszystkim z wielko艣ci tych firm. Przygotowany pakiet skierowany jest do ma艂ych firm i os贸b samozatrudnionych. Mniejsze firmy stanowi膮 co prawda wa偶ny element polskiej gospodarki ale to du偶e przedsi臋biorstwa i korporacje obecne w Polsce s膮 motorem rozwojowym naszej ekonomii poprzez inwestycje, innowacje i si艂臋 przyci膮gania kolejnych inwestor贸w.

Propozycje rz膮du w 偶aden spos贸b nie wspomagaj膮 deweloper贸w powierzchni magazynowych. Rozw贸j wirusa co prawa jak dot膮d nie ostudzi艂 optymizmu inwestor贸w w perspektywie d艂ugookresowej ale sytuacja jest na tyle dynamiczna, 偶e brak dzia艂a艅 skierowanych w ich kierunku mo偶e to nastawienie zmieni膰. Nale偶y przy tym podkre艣li膰, 偶e bez zainwestowanych w Polsce przez podmioty zagraniczne ponad 3,2 mld EUR w nieruchomo艣ci przemys艂owe i logistyczne w ostatnich dw贸ch latach nasza sytuacja gospodarcza nie by艂aby tak dobra.

Jako brak dzia艂a艅 wspieraj膮cych firmy transportowe mo偶na przytoczy膰, by膰 mo偶e drobny, ale w praktyce bardzo istotny przyk艂ad, kt贸ry w praktyce jest dla rz膮du bez kosztowy. Wiele kraj贸w znios艂o weekendowy i 艣wi膮teczne zakazy ruchu pojazd贸w ci臋偶arowych (np. nasi s膮siedzi z Niemiec i Czech) 偶eby u艂atwi膰 zaopatrzenie sklep贸w czy te偶 wspom贸c w organizacji pracy przewo藕nik贸w. W Polsce natomiast (na chwil臋 obecn膮) pozwolono przewo藕nikom doko艅czy膰 operacje transportowe przed 艣wi臋tami i zniesiono zakaz jedynie w Wielk膮 Sobot臋 (11 kwietnia).

藕r贸d艂o: opracowanie w艂asne