Koronawirus | Supply Chain

Logistyka w dobie epidemii: GEFCO Polska komentuje

5 maja 2020

Redakcja Logistics Manager: Jak w tej chwili przebiega w Waszej ocenie zapewnienie ci膮g艂o艣ci 艂a艅cucha dostaw na terenie Polski i na kierunkach mi臋dzynarodowych do i z Polski?

Rados艂aw R脫呕YCKI, kierownik ds. rozwoju produktu, GEFCO Polska: Obecnie nie obserwujemy 偶adnych problem贸w zwi膮zanych z transportem towar贸w na terenie Polski i Europy. Na szcz臋艣cie ju偶 za nami jest sytuacja zwi膮zana w wielokilometrowymi kolejkami na granicach, kt贸re wyst膮pi艂y bezpo艣rednio po wprowadzeniu ogranicze艅 w ruchu mi臋dzynarodowym. Dzisiaj ruch na granicach przede wszystkim dotyczy transportu towar贸w, a kierowcy s膮 zwolnieni z konieczno艣ci odbycia kwarantanny po powrocie do Polski. W dalszym ci膮gu ci臋偶ar贸wki je偶d偶膮 na szlakach do kraj贸w bardziej dotkni臋tych pandemi膮 Covid-19 w Europie, czyli do W艂och, Hiszpanii czy Francji. Na ilo艣膰 transport贸w wp艂ywaj膮 mniejsze wolumeny produkcyjne, co wynika z ograniczania lub czasowego zamykania zak艂ad贸w. Z drugiej strony istniej膮 bran偶e, kt贸re obecnie notuj膮 wzrost popytu na swoje produkty, na przyk艂ad sektor e-commerce. Maj膮c to na uwadze staramy si臋 wykorzysta膰 przewag臋 jak膮 daje dywersyfikacja portfela klient贸w GEFCO Polska. Przewo藕nikom na sta艂ym kontrakcie oferujemy realizacj臋 zlece艅 dla tych klient贸w, kt贸rzy kontynuuj膮 produkcj臋.

Jak na pandemie reaguj膮 bran偶e, kt贸re obs艂ugujecie? Czy produkcja/sprzeda偶 jest wstrzymana?

Bran偶a motoryzacyjna odgrywa strategiczne znaczenie dla GEFCO. Obecnie wsp贸lnie z klientami stopniowo przywracamy obs艂ug臋 logistyczn膮 dla produkcji. Przez ostatni miesi膮c wiele montowni pojazd贸w wstrzyma艂o prace, co wp艂yn臋艂o na ca艂y 艂a艅cuch dostaw, w tym setki dostawc贸w bezpo艣rednich i po艣rednich. W kwietniu spadki sprzeda偶y nowych samochod贸w si臋gaj膮 ponad 50%, co bezpo艣rednio wp艂ywa na prognoz臋 ilo艣ci wyprodukowanych pojazd贸w. Ju偶 teraz przewiduje si臋 spadek na poziomie 20%. Jedynym obszarem, kt贸ry w ostatnich tygodniach funkcjonowa艂 bez zak艂贸ce艅 by艂y dostawy dla rynku wt贸rnego, czyli transport cz臋艣ci zamiennych do ASO.

Spadki w bran偶y motoryzacyjnej cz臋艣ciowo rekompensowa艂o rosn膮ce zapotrzebowanie na us艂ugi transportowe dla bran偶y e-commerce. W przypadku GEFCO m贸wimy o zatowarowaniu i prowadzeniu magazyn贸w, poniewa偶 jako firma nie zajmujemy si臋 dostarczaniem przesy艂ek kurierskich do klienta ko艅cowego. Wi臋ksze zapotrzebowanie na us艂ugi logistyczne ma obecnie sektor DIY 鈥 czyli na przyk艂ad du偶e sieci market贸w budowlanych. Wiosna to z natury dobra pora na remonty, a w tym roku dodatkowo sprzyja im fakt, 偶e przebywamy w domach. Aktywno艣膰 klient贸w z bran偶y RTV/AGD by艂a w ostatnich tygodniach bardzo nieregularna. Zak艂ady czasowo wstrzymywa艂y i wznawia艂y dzia艂alno艣膰, niekt贸rym z nich uda艂o si臋 do teraz zachowa膰 ci膮g艂o艣膰 produkcji. Prognozowany spadek popytu na artyku艂y RTV to oko艂o 20%, na co dodatkowo sk艂adaj膮 si臋 decyzje o prze艂o偶eniu Mistrzostw Europy w Pi艂ce No偶nej i Olimpiady. To na pewno odbije si臋 na produkcji i liczbie operacji logistycznych dla tej bran偶y. Dlatego ka偶dego dnia obserwujemy dane z rynku i pomagamy naszym klientom w elastycznym reagowaniu na sytuacj臋 wywo艂an膮 przez Covid-19.

Jak wygl膮da sytuacja z kadr膮 pracownicz膮 w Waszym przedsi臋biorstwie? Czy pojawiaj膮 si臋 braki w obsadach zwi膮zane z przerw膮 w szko艂ach, odp艂ywem pracownik贸w tymczasowych z zagranicy lub kwarantann膮?

Obserwujemy du偶e zaanga偶owanie naszych pracownik贸w. Odpowiadaj膮c na wzrost liczby chorych w Polsce, bardzo szybko uruchomili艣my prac臋 zdaln膮 dla wszystkich, kt贸rzy mog膮 pracowa膰 w takim systemie i w ten spos贸b 艂膮czy膰 sprawy zawodowe z nowymi obowi膮zkami w domu. Wdro偶yli艣my nowe procedury bezpiecze艅stwa. W trosce o zdrowie pracownik贸w magazynowych i os贸b pracuj膮cych w parkach samochodowych opracowali艣my szereg zabezpiecze艅. Aktywnie dzia艂amy wspieraj膮c motywacj臋 i morale pracownik贸w 鈥 regularnie informujemy o sytuacji w firmie, organizujemy internetowe konkursy dla dzieci czy wsparcie finansowe. Obecnie nie widzimy odp艂ywu pracownik贸w, kt贸ry by艂by dotkliwy dla firmy lub uniemo偶liwia艂by realizacj臋 bie偶膮cych prac na kontraktach.

Jaka jest Wasza ocena dzia艂a艅 skierowanych do przedsi臋biorc贸w? Co Waszym zdaniem mo偶na jeszcze zrobi膰, aby gospodarczo sytuacja po pandemii by艂a nadal rozwojem gospodarczym a nie recesj膮?

Wiele firm w Polsce liczy na wsparcie ze strony pa艅stwa. Oczywi艣cie ka偶da z propozycji pomocowych mo偶e si臋 spotka膰 z mniejszym lub wi臋kszym niezadowoleniem ze strony przedsi臋biorcy. Dzieje si臋 tak, poniewa偶 rynek tworz膮 dziesi膮tki bran偶, a ka偶da z nich boryka si臋 z innymi problemami. GEFCO jako operator logistyczny wsp贸艂pracuje z wieloma sektorami 鈥 od bran偶y motoryzacyjnej po farmaceutyczn膮 鈥 st膮d te偶 dobrze widzimy t臋 skal臋 wyzwa艅. Na bie偶膮co sprawdzamy, czy i jaka pomoc rz膮dowa mo偶e zosta膰 wdro偶ona w naszej organizacji. Przy wsparciu specjalist贸w weryfikujemy nowe mo偶liwo艣ci i decydujemy si臋 wdra偶a膰 te rozwi膮zania, kt贸re pomog膮 ograniczy膰 negatywny wp艂yw pandemii na biznes.

藕r贸d艂o: opracowanie w艂asne