Inteligentne Technologie | Supply Chain

Case Study – Transport części zamiennych do turbin wiatrowych

17 czerwca 2020

Utrzymanie ruchu elektrowni wiatrowych wymaga dużej liczby komponentów oraz sprawnego transportu ogromnych nieraz ładunków. Firma Siemens Gamesa Renewable Energy zdecydowała się na outsourcing łańcucha dostaw części zamiennych.

By do maksimum wykorzystać synergie na trudnym rynku energii odnawialnej, w 2017 roku Siemens Wind Power połączył siły z firmą Gamesa. Powstała spółka zatrudnia w globalnej skali 27 tys. osób i obsługuje zlokalizowane w ponad 90 krajach elektrownie wiatrowe o łącznej mocy 75 gigawatów. Kwestie logistyki części zamiennych powierzono Schenker Deutschland AG. Sprawne dostawy komponentów turbin wszędzie, gdzie są one potrzebne, firma zapewniła w oparciu o integrujący informacje na temat łańcuchów dostaw system zarządzania magazynem oraz główne centrum dystrybucji wyposażone w elastyczne rozwiązania transportu zewnętrznego.

Charakterystyka obiektu

Globalna dystrybucja części zamiennych do turbin wiatrowych Siemens Gamesa realizowana jest we współpracy z Schenker Deutschland AG z centralnego magazynu w Gallin, gminie w Maklemburgii-Pomorzu Przednim. Obsługiwany asortyment obejmuje 30 tys. rodzajów elementów (z czego około połowa to duże części jak generatory, skrzynie biegów czy wały napędowe), a w samym obiekcie znajduje się 16 tys. miejsce paletowych. Ze względu na wymuszoną przez taką różnorodność potrzebę elastyczności organizacji pracy, zdecydowano się nie na system przenośników, a flotę wózków widłowych.

Zastosowane rozwiązanie

Prowadzący wdrożenie w obszarze infrastruktury logistycznej obiektu oddział STILL GmbH brał pod uwagę w swoich analizach nie tylko kwestie doboru wózków widłowych, ale całościowej obsługi procesów – od dostaw komponentów po składowanie palet i pojemników z małymi częściami. – Punktem wyjścia do stworzenia oferty było dobre zrozumienie potrzeb klienta w tym obiekcie. Prace zaplanowano w oparciu o zróżnicowaną flotę z wózkami optymalnie dopasowanymi do konkretnych zadań oraz wynajem krótkoterminowy na czas szczytów logistycznych. Wszystkie pojazdy zostały wyposażone w terminale współpracujące z SAP WMS obsługującej logistykę i spedycję Siemens Gamesa firmy Schenker – relacjonuje Grzegorz Kurkowski, specjalista ds. produktu STILL Polska. – Ładunki na ośmiometrowe regały paletowe odkładają (i pobierają je z nich) wózki wysokiego składowania typu FM-X. By zagwarantować maksymalną wydajność pracy, na pierwszych kondygnacjach i w transporcie poziomym wykorzystywane są dwupaletowe wózki podnośnikowe z amortyzowaną platformą dla operatora typu EXD-SF 20. W kompletacji dobrze sprawdzają się natomiast OPX 20 z kierownicami STILL Easy Drive, a w rozładunku dostaw – prowadzone dyszlem wózki podnośnikowe EXV. Za obsługę ciężarówek odpowiadają wózki czołowe RX 20-16, a za transport najcięższych obiektów – RX 60 o udźwigu do 6 ton.

Efekt wdrożenia

Zróżnicowana flota pozwala na optymalne dostosowanie wózków do konkretnych zadań i ich sprawne wykonywanie pomimo olbrzymiej różnorodności obsługiwanych części – od najmniejszych śrubek po łożyska 8-megawatowych turbin. W przypadku szczytów logistycznych park maszynowy uzupełniają pojazdy z floty wynajmu STILL. Operatorzy chwalą ergonomię zastosowanych rozwiązań, a menadżerowie obiektu – elastyczność wdrożonego modelu i skuteczny serwis. – Komfort pracy operatorów przekłada się na dużą przepustowość pracy magazynu – mówi Ronny Hergaß, szef zespołu ds. kompletacji. – Korzystamy zarówno z użytkowanych stale wózków, usług ich utrzymania i serwisu, jak i zapewniającego skalowalność procesów wynajmu dodatkowej floty – mówi Christoph Schultze, menadżer ds. logistyki. – Jesteśmy szczególnie zadowoleni z niezawodności pojazdów, płynnego wykonywania codziennych operacji oraz tempa reakcji serwisu – podsumowuje. Outsourcing obsługi dostaw części zamiennych pozwolił firmie do minimum ograniczyć własne zapasy i zmniejszyć ilość zamrożonego kapitału.

źródło: www.still.pl