
Mobilno艣膰 os贸b zmienia si臋 wraz z technologi膮. Obecnie ludzie odchodz膮 od w艂asno艣ci, a coraz cz臋艣ciej wybieraj膮 rozwi膮zania multimodalne – rowery miejskie, auta wsp贸艂dzielone czy hulajnogi na minuty. Wychodz膮c naprzeciw trendom, firmy technologiczne i motoryzacyjne oferuj膮 zintegrowane us艂ugi z zakresu mobilno艣ci MaaS (Mobility-as-a-Service). Powstaj膮 platformy oferuj膮ce 艣rodki transportu w cenie uzale偶nionej od czasu i formy u偶ytkowania. Wed艂ug specjalist贸w GEFCO Polska, nowy rynek kreuje wyzwania, ale r贸wnie偶 i szanse dla operator贸w logistycznych.
Rynek us艂ug MaaS to du偶e pole do rozwoju dla operator贸w logistycznych w zakresie transportu i serwisowania pojazd贸w u偶ywanych. Dodatkowo dzi臋ki wykorzystaniu nowoczesnych technologii i analizie danych to w艂a艣nie operatorzy logistyczni mogliby wspiera膰 dostawc贸w us艂ug MaaS, planuj膮c popyt i przewiduj膮c potrzeby serwisowe. 鈥濻zacuje si臋, 偶e rynek MaaS, kt贸rego warto艣膰 w 2017 roku tylko w Unii Europejskiej by艂a szacowana na 25 mld USD, w 2030 roku przekroczy pr贸g 450 mld USD. Dobre prognozy dla MaaS to r贸wnie偶 szansa na rozw贸j dla operator贸w logistycznych w nowym i szybko rozwijaj膮cym si臋 segmencie鈥 鈥 m贸wi Rafa艂 Krajewski, Dyrektor Generalny GEFCO Polska.
Od masowej produkcji do MaaS-owych rozwi膮za艅
Us艂ugi w zakresie mobilno艣ci 艂膮cz膮 r贸偶ne 艣rodki transportu. W jednej aplikacji otrzymujemy dost臋p do rozwi膮zania multimodalnego, kt贸re umo偶liwia optymalizacj臋 podr贸偶y przy u偶yciu wielu pojazd贸w 鈥 pocz膮wszy od transportu publicznego przez car sharing, hulajnogi czy tradycyjn膮 taks贸wk臋.
W ramach d膮偶enia do efektywnych i zintegrowanych system贸w transportowych, przedsi臋biorstwa z bran偶y motoryzacyjnej wychodz膮 poza dotychczasowe modele biznesowe oparte na sprzeda偶y i w艂asno艣ci pojedynczych pojazd贸w. Koncentruj膮 wi臋ksz膮 uwag臋 na tworzeniu elastycznych i dostosowanych do indywidualnych potrzeb rozwi膮za艅 w zakresie mobilno艣ci. Niekt贸rzy producenci samochod贸w id膮 o krok dalej, oferuj膮c pojazdy w modelu subskrypcji i produkuj膮c ich uproszczone wersje, na przyk艂ad bez mo偶liwo艣ci konfiguracji wyposa偶enia.
Zmieni si臋 rola operatora logistycznego
鈥濲e艣li rynek przesunie si臋 w tym kierunku, to z jednej strony nast膮pi utrata przychod贸w i mar偶y przez dealer贸w, dostawc贸w i firmy logistyczne. Jednak z drugiej strony, efektywno艣膰 takiego modelu oraz korzy艣ci wynikaj膮ce z uproszczonego procesu sk艂adania zam贸wie艅 na dostaw臋 otworz膮 nowe mo偶liwo艣ci dla operator贸w logistycznych. Dzi臋ki wykorzystaniu danych analitycznych pozyskanych w procesie wyboru i u偶ytkowania pojazdu przez klienta mo偶na zbudowa膰 艂a艅cuch dostaw dostosowany do popytu w czasie rzeczywistym鈥 鈥 dodaje dyrektor generalny GEFCO Polska.
Wraz z upowszechnieniem si臋 MaaS, przed operatorami logistycznymi rozwija si臋 nowy wachlarz us艂ug, kt贸re powinny by膰 przez nich dostarczane. Podstawowym elementem b臋dzie nadal realizowanie dostaw floty pojazd贸w lub te偶 pojedynczego egzemplarza bezpo艣rednio do klienta ko艅cowego. Dodatkowo przy popularyzacji us艂ugi car sharingu, m贸wimy o szeregu nowych potrzeb 鈥 jak np. zmiana po艂o偶enia pojazd贸w, modyfikacja akcesori贸w, a przede wszystkim serwis i naprawa oraz 艂adowanie lub wymiana akumulator贸w. Jak podkre艣la specjalista GEFCO, do zada艅 operator贸w logistycznych mog膮 r贸wnie偶 nale偶e膰 bardziej strategiczne role w zakresie obs艂ugi klienta, takie jak us艂ugi 艣ledzenia pojazd贸w lub wykorzystanie danych do analizowania i planowania prac serwisowych oraz do optymalizacji zarz膮dzania ubezpieczeniami i odszkodowaniami.
藕r贸d艂o:聽www.pl.gefco.net