Skip to content
Logistics Manager
Logistics Manager
  • Konferencje
  • Webinaria
  • Prenumerata
  • Wydania
  • LM Poleca
  • Kontakt
  • Konferencje
  • Webinaria
  • Prenumerata
  • Wydania
  • LM Poleca
  • Kontakt
  • Kategorie
  • Zarządzanie
  • Supply Chain
  • Transport i Spedycja
  • Inteligentne Technologie
  • Magazyn
  • Prawo i Finanse
Logistics Manager
  • Konferencje
  • Webinaria
  • Prenumerata
  • Wydania
  • LM Poleca
  • Kontakt
  • Kategorie
  • Zarządzanie
  • Supply Chain
  • Transport i Spedycja
  • Inteligentne Technologie
  • Magazyn
  • Prawo i Finanse



Inteligentne Technologie

Kody kreskowe ułatwią zakupy osobom niewidomym

13 listopada 2020

Rzetelne i wiarygodne dane z bazy produktowej GS1 Polska eProdukty wspierają polską aplikację Asisto do rozpoznawania produktów dla konsumentów z niepełnosprawnością narządów wzroku.

Asisto to personalny asystent w formie aplikacji mobilnej dostosowany do użytku dla osób niedowidzących. Dzięki algorytmom sztucznej inteligencji aplikacja dokładnie lokalizuje i identyfikuje produkty na półkach sklepowych. Rozwiązanie wykorzystuje najnowsze modele interpretacji obrazu, eliminując konieczność obecności osoby trzeciej podczas zakupów i zmniejszając poziom wykluczenia społecznego tych osób.

– Na pomysł wpadliśmy, gdy przez przypadek spotkaliśmy naszego niewidomego znajomego w supermarkecie. Był on na zakupach ze swoim niepełnosprawnym kolegą jeżdżącym na wózku inwalidzkim. Po rozmowie dowiedzieliśmy się, że jednym z większych problemów osób niewidomych jest realizowanie codziennych obowiązków, jak np. robienie zakupów. Nasz kolega robi je trzy, cztery razy w tygodniu, potrzebuje do tego pomocy osoby widzącej, która pokieruje go do danej półki i wskaże mu dany produkt. Rozmowa przekonała nas, że taka aplikacja ma szansę realnie wpłynąć na standard życia osób z zaburzeniami percepcji – mówi Adam Stelmaszyk, student wydziału informatyki i telekomunikacji Politechniki Poznańskiej, współtwórca aplikacji.

Aplikacja Asisto pomaga walczyć z wykluczeniem społecznym osób niepełnosprawnych przy pomocy technologii. Jej autorzy podkreślają, że głównym założeniem projektu było poprawienie doświadczenia zakupowego osób niewidomych oraz umożliwienie im samodzielnych i bezpiecznych zakupów:

– W naszym rozwiązaniu kierowaliśmy się przede wszystkim zasadą, żeby proces nie wymagał angażowania żadnych osób trzecich. Bez względu czy jest to bliski przyjaciel, pracownik galerii, czy przypadkowy wolontariusz, osoby z niepełnosprawnością mogą czuć się skrępowane w takiej sytuacji. Nasz pomysł wykorzystuje najnowszy postęp technologiczny, który w przeciągu kilku ostatnich lat stworzył nowe możliwości w dziedzinie zautomatyzowanego rozpoznawania obiektów na zdjęciach. Z jego pomocą redefiniujemy obszar konsumencki, żeby w większym stopniu włączał osoby niewidome lub niedowidzące w społeczeństwo – komentuje Mikołaj Sienkiewicz, student informatyki na Wydziale Informatyki i Telekomunikacji Politechniki Poznańskiej, jeden z twórców aplikacji.

Stworzenie aplikacji opartej na rozpoznawaniu obrazów wymagało „wytrenowania” algorytmu sztucznej inteligencji. Działa on na podobnej zasadzie jak oko osoby widzącej: uczy się rozpoznawać charakterystyczne cechy produktu na podstawie dostarczonych obrazów. Opracowanie aplikacji wymagało zatem zebrania bardzo dużej ilości profesjonalnych zdjęć produktów. Aplikacja korzysta z bazy produktowej GS1 Polska eProdukty, zawierającej informacje na temat ponad 30 milionów produktów.

– Na platformie eProdukty gromadzimy dane na temat produktów, by zapewnić konsumentom spójność doświadczenia w zakupach omnichannelowych. Chcemy także, aby mieli pewność, że kupują oryginalne i bezpieczne towary, których gwarantem jest numer GTIN od GS1 – komentuje Magdalena Krasoń-Wałęsiak, Menedżer ds. eCommerce w GS1 Polska.

Współpraca między globalną organizacją GS1 oraz kreatywnymi studentami jest dowodem na to, że międzysektorowe rozwiązania przynoszą wiele korzyści, czerpiąc z różnych doświadczeń. Potwierdza również, że zrównoważona gospodarka opiera się na wiarygodnych danych.

– Sama idea kodów kreskowych jest koncepcją społecznie odpowiedzialną. Stanowi gwarancję oryginalności produktów, która może zaważyć nawet na życiu i zdrowiu człowieka, jak to ma miejsce w przypadku ochrony przed sfałszowanymi lekami. Dane dotyczące samych produktów, ale także ich śladu w całym łańcuchu dostaw są podstawą zrównoważonego rozwoju. W dobie wysokiej świadomości konsumentów oraz zwiększającej się roli gospodarki cyrkularnej informacje na temat produktu mogą być wkrótce ważniejsze niż sam produkt, tak więc pomagając zbierać dane, GS1 pełni niesłychanie ważną i odpowiedzialną rolę – komentuje Marta Szymborska, Menedżer ds. Komunikacji i CSR w GS1 Polska.

Aplikacja rozwijana jest dzięki grantowi z Inkubatora Innowacji Społecznych “Generator Dostępności”, który wspiera nowatorskie w skali Polski rozwiązania z obszaru dostępności.

Zespół szuka pomocy przy zbieraniu danych przy użyciu smartfonów oraz aplikacji AsistoV. Najnowsza wersja aplikacji jest dostępna w sklepie Google Play.

źródło:  https://asisto.pl/

Podziel się:

  • Udostępnij na Twitterze(Otwiera się w nowym oknie)
  • Kliknij, aby udostępnić na Facebooku(Otwiera się w nowym oknie)
  • Kliknij, aby udostępnić na Google+(Otwiera się w nowym oknie)

Podobne

Zobacz również

Inteligentne Technologie

Hardis Group oferuje Reflex WMS na Google Cloud i przedstawia nowe produkty

Inteligentne Technologie

FM Logistic o automatyzacji w logistyce: automatyzacja magazynów katalizatorem wydajności biznesu?

Popularne posty
  • Czym są roboty AGV i jaka jest ich funkcjonalność?
  • Uber Freight wkracza do Polski
  • Transporeon wspiera Ritex Logistics w procesach logistycznych
  • Automatyzacja magazynu centralnego Grupy ASMET we współpracy z TGW
  • Inteligentne skanowanie dzięki kamerze na widłach
  • Triggo – innowacyjny polski pojazd podczas testów na torze
  • Zwinne zarządzanie sposobem na wdrożenie WMS
  • DB Schenker zwiększa bezpieczeństwo
  • DB Schenker zarządza zautomatyzowaną logistyką dla MediaMarkt Szwecja
  • Elastyczna automatyzacja
Zostań z nami!
Dołącz do naszego newslettera i bądź na bieżąco!
Logistics Manager

MPF sp z o.o.
ul Heleny Szafran 6
60-693 Poznań
NIP: 781-202-69-09
REGON: 520261703

POLITYKA PRYWATNOŚCI

Menu główne

  • Konferencje
  • Webinaria
  • Prenumerata
  • Wydania
  • LM Poleca
  • Kontakt
  • Kategorie

Aktualności

  • Zarządzanie
  • Supply Chain
  • Transport i Spedycja
  • Inteligentne Technologie
  • Magazyn
  • Prawo i Finanse

Kontakt

tel: +48 61 30 70 226
info@logistics-manager.pl

NEWSLETTER

Projekt i realizacja witryny Agencja Interaktywna Horizon 2019

Serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie plików cookies. dowiedz się więcej.