Skip to content
Logistics Manager
Logistics Manager
  • Konferencje
  • Webinaria
  • Prenumerata
  • Wydania
  • LM Poleca
  • Kontakt
  • Konferencje
  • Webinaria
  • Prenumerata
  • Wydania
  • LM Poleca
  • Kontakt
  • Kategorie
  • Zarządzanie
  • Supply Chain
  • Transport i Spedycja
  • Inteligentne Technologie
  • Magazyn
  • Prawo i Finanse
Logistics Manager
  • Konferencje
  • Webinaria
  • Prenumerata
  • Wydania
  • LM Poleca
  • Kontakt
  • Kategorie
  • Zarządzanie
  • Supply Chain
  • Transport i Spedycja
  • Inteligentne Technologie
  • Magazyn
  • Prawo i Finanse



Supply Chain

Ekologia w e-commerce – oczekiwania konsumentów czy odpowiedzialne prowadzenie biznesu?

26 lipca 2021

Rynek e-commerce rozwija się coraz bardziej dynamicznie, a zwiększona liczba wysyłanych zamówień może negatywnie wpływać na środowisko. Dzieje się tak szczególnie w przypadku wykorzystywania do pakowania przesyłek plastiku i niebiodegradowalnych opakowań. Bodźcem do zmian w tym obszarze dla przedsiębiorców powinna być troska o środowisko, ale gdy tego brak z motywacją przychodzą coraz bardziej świadomi konsumenci. Są gotowi zmienić miejsce zakupów na takie, w którym ich zamówienie zostanie spakowane w sposób ekologiczny. 

E-commerce rośnie w siłę, a 2020 rok był wyjątkowy dla tego rynku. Obostrzenia dotyczące działania sklepów stacjonarnych sprawiły, że uwagę jeszcze większej liczby konsumentów przyciągnęły platformy zakupowe online. Według raportu „E-commerce 2021” sporządzonego przez interaktywnie.com, Polska jest jednym z najdynamiczniej rozwijających się rynków sprzedaży internetowej na świecie. W tym roku jego wartość może przekroczyć nawet 100 mld zł[footnoteRef:1]. Jak wynika z deklaracji niemal 85 proc. Polaków – po zakończeniu pandemii nie planuje kupować online rzadziej niż obecnie. Dodatkowo, 10 proc. badanych zamierza zwiększać wydatki na zakupy w sieci[footnoteRef:2]. [1: interaktywni.com, Raport „E-commerce 2021”] [2: Raport PwC i Digital Experts Club „Strategie, które wygrywają. Liderzy e-commerce o rozwoju handlu internetowego”]

Folia zmorą sprzedaży online

Rozwój rynku e-commerce przekłada się na zwiększenie ilości odpadów, które powstają przy pakowaniu zamówień. Istotne jest wdrażanie zmian zgodnych z ideą less lub zero waste zarówno przez gigantów, jak i małe firmy. – Wydawać by się mogło, że małe zmiany nie mają sensu, jednak od jednego kroku milowego postawionego w ciągu wielu lat, ważniejsze są te małe, ale wdrażane sukcesywnie. To zdecydowanie przepis na sukces w kontekście wprowadzania rozwiązań proekologicznych w funkcjonowaniu każdego przedsiębiorstwa, a realne korzyści naprawdę robią wrażenie. W Glosel od roku systematycznie implementujemy kolejne etapy stosowania ekologicznych materiałów do pakowania naszych przesyłek. Przykładowo w ciągu roku, przy wysyłce ok. 200 tys. paczek miesięcznie zużywaliśmy średnio ok. 40 ton folii. Obecnie podstawowy wypełniacz produkujemy osobiście. Wykorzystujemy do tego celu kartony, w których otrzymujemy dostawy. Choć generujemy 20 ton odpadu kartonowego miesięcznie, to ok. 10 ton przerabiamy na wspomniany wypełniacz, a drugą połowę sprzedajemy firmom, które produkują kartony, m.in. dla nas. Na mnie te liczby robią ogromne wrażenie pod kątem wielkości, ale też pokazują możliwości odpowiedzialnego gospodarowania odpadami – mówi Łukasz Kierus, Prezes Zarządu spółki Glosel, pod parasolem której znajdują się marki takie jak Bee.pl i TaniaKsiazka.pl.

Z konieczności czy z własnej woli?

Choć działania proekologiczne są stopniowo wymuszane na firmach legislacyjnie, to idea less waste jest już znajoma coraz większej liczbie przedsiębiorców, którzy w większości wpisują ją w działalność CSR. Jak pokazuje badanie „CSR w praktyce – barometr Francusko-Polskiej Izby Gospodarczej”, właściciele firm angażują się w działania CSR przede wszystkim ze względu na chęć wzmocnienia swojego wizerunku (83 proc.). Ważniejsze jest jednak to, że już niemal co druga firma podejmuje aktywności w obszarze CSR z poczucia obowiązku prowadzenia firmy w sposób zrównoważony, z myślą o środowisku i społeczeństwie. Podjęcie działań, mających na celu przeciwdziałanie postępowaniu degradacji naszej planety deklaruje 78 proc. firm. Dodatkowo, jak wskazuje raport firmy doradczej Deloitte „Climate check: Business’ views on environmental sustainability”, aż 77 proc. członków kadr zarządzających potwierdziło, że zarządy ich firm są zaniepokojone zmianami klimatu i ich wpływem na biznes. To niezwykle istotne, aby właśnie decydenci zdawali sobie sprawę z zagrożenia, jakie niosą coraz szybciej postępujące zmiany klimatyczne. Mają oni bowiem największy wpływ na zmiany w firmie.

Konsument rządzi

Poza chęcią wzmocnienia swojego wizerunku oraz działania na rzecz środowiska, trend ekologicznego pakowania podyktowany jest oczekiwaniami konsumentów. Badania zrealizowane przez Ipsos MORI (we współpracy z DS Smith) w ubiegłym roku pokazują, że aż 85 proc. respondentów chce otrzymywać zakupione produkty online, zapakowane w minimalną ilość materiałów do tego potrzebną. 64 proc. badanych jest gotowa na zmianę sprzedawcy, jeśli będzie on pakował w sposób bardziej przyjazny środowisku. – Zmiany klimatyczne postępują coraz szybciej i na szczęście coraz więcej i częściej się o tym mówi. Efektem jest zwiększająca się świadomość społeczeństwa w kwestiach ekologicznych. Chcemy wprowadzać zmiany ratujące naszą planetę na każdym możliwym polu. To już nie tylko obowiązkowa segregacja śmieci, czy zakręcanie wody podczas mycia zębów, ale właśnie świadome zakupy czy nawet ograniczanie konsumpcyjności – podkreśla Łukasz Kierus z Glosel.
Oczekiwania proekologicznej działalności firm są także widoczne u przyszłych decydentów zakupowych. Badanie zrealizowane na zlecenie Cartoon Network w 13 krajach rejonu EMEA, wśród dzieci w wieku 6-12 lat pokazuje, że aż 91 proc. z nich jest zaniepokojonych zmianami klimatycznymi, a 83. proc. chce zrobić więcej, aby zadbać o naszą planetę. Ponadto 78 proc. młodych respondentów wykazuje chęć pozyskania większej wiedzy o zmianach klimatycznych. Ogromnie cieszy fakt, że ochrona środowiska jest priorytetem dla najmłodszych, czyli przyszłych kupujących.
– Budujące jest to, że najmłodsi mają naprawdę dużą wiedzę na temat negatywnych zmian klimatycznych. Niepokojące natomiast, że niekiedy są bardziej świadomi niż dorośli, którzy powinni być dla nich przykładem i utrwalać pozytywne wzorce zachowań. Z punktu widzenia przedsiębiorcy ważne jest, aby znać oczekiwania nie tylko obecnej grupy docelowej, ale także przyszłych kupujących. Umożliwi to długoterminowe planowanie działań, odpowiadających na potrzeby konsumentów – komentuje Łukasz Kierus. Biorąc pod uwagę fakt, jak szybko rośnie rynek e-commerce ogromnie cieszy podejście współczesnego konsumenta do wymagań pod kątem ekologicznym, jakie stawia sprzedawcy. W wielu przypadkach to klient będzie miał większy wpływ na decyzje strategiczne przedsiębiorstwa niż nawet zmiany legislacyjne.

źródło: www.goodonepr.prowly.com

Podziel się:

  • Udostępnij na Twitterze(Otwiera się w nowym oknie)
  • Kliknij, aby udostępnić na Facebooku(Otwiera się w nowym oknie)
  • Kliknij, aby udostępnić na Google+(Otwiera się w nowym oknie)

Podobne

Zobacz również

Supply Chain

II EDYCJA OGÓLNOPOLSKIEJ OLIMPIADY LOGISTYCZNEJ SFINANSOWENEJ Z DOTACJI MEIN

Supply Chain | Transport i Spedycja

Tomasz Pyka z awansem w strukturach DB Schenker


Popularne posty
  • Brak IE 599 – Był wywóz, czy go nie było?
  • Łańcuch dostaw – odchudzony czy elastyczny?
  • Urodzinowa loteria DPD Polska
  • Pierwszy w Polsce Punkt Szybkiej Paczki rusza w Poznaniu
  • Logistyka w kontekście pomocy humanitarnej cz. I – Humanitarne łańcuchy dostaw
  • Jak można minimalizować ryzyka związane z przerwami w łańcuchu dostaw?
  • Wspieraj polskie firmy – #zacznijod590
  • DPD Strefa Paczki włączona w struktury DPD Polska Sp. z o.o.
  • Wyzwania stojące przed łańuchem dostaw w dobie pandemii
  • Ciągłość łańcucha dostaw w czasach pandemii
Zostań z nami!
Dołącz do naszego newslettera i bądź na bieżąco!
Logistics Manager

MPF sp z o.o.
ul Heleny Szafran 6
60-693 Poznań
NIP: 781-202-69-09
REGON: 520261703

POLITYKA PRYWATNOŚCI

Menu główne

  • Konferencje
  • Webinaria
  • Prenumerata
  • Wydania
  • LM Poleca
  • Kontakt
  • Kategorie

Aktualności

  • Zarządzanie
  • Supply Chain
  • Transport i Spedycja
  • Inteligentne Technologie
  • Magazyn
  • Prawo i Finanse

Kontakt

tel: +48 61 30 70 226
info@logistics-manager.pl

NEWSLETTER

Projekt i realizacja witryny Agencja Interaktywna Horizon 2019

Serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie plików cookies. dowiedz się więcej.