
Zielona logistyka to has艂o odmieniane w ostatnich miesi膮cach, a nawet latach, przez wszystkie przypadki. Ka偶dy chce by膰 eko, a zielony to ulubiony kolor wielu firm. Szczeg贸lnie du偶e przedsi臋biorstwa, w tym producenci, sieci handlowe, operatorzy logistyczni, w mediach wprost krzycz膮 o tym jak chc膮 by膰 eko i jak s膮 eko. Faktem jest, 偶e mo偶liwo艣ci ograniczania negatywnego wp艂ywu system贸w logistycznych na otoczenie jest bardzo wiele.
Proekologiczne inicjatywy mog膮 dotyczy膰 wielu obszar贸w logistyki i opiera膰 si臋 na wielu rozwi膮zaniach. Skomplikowanych, czerpi膮cych z innowacyjnych technologii, jak r贸wnie偶 takich, kt贸re ujmuj膮 swoj膮 prostot膮. Z przyjemno艣ci膮 stwierdzam, 偶e doczekali艣my czas贸w, kiedy 鈥瀦ielona logistyka鈥 i d膮偶enia do jej wdra偶ania sta艂y si臋 faktem, a nie tylko has艂ami bez pokrycia. Temat jest niezmiernie szeroki, dlatego w tym artykule skupi臋 si臋 na analizie zwi膮zku pomi臋dzy zielon膮 logistyk膮 a ekonomi膮 wsp贸艂dzielenia.
Kooperacja transportowa
W dziedzinie logistyki mo偶na znale藕膰 wiele przypadk贸w, takich jak transport, magazynowanie czy tzw. dostawy ostatniej mili, w kt贸rych zastosowanie za艂o偶e艅 i narz臋dzi ekonomii wsp贸艂dzielenia pozwala usprawnia膰 prac臋 przedsi臋biorstw, optymalizowa膰 wykorzystanie zasob贸w oraz jednocze艣nie prowadzi膰 do eko-doskona艂o艣ci. Zacznijmy od wdra偶ania idei sharing economy w transporcie. Transport, b臋d膮c istotnym generatorem emisji CO2, stanowi jednocze艣nie potencja艂 do wdra偶ania wielu eko-usprawnie艅. Prawie 30 proc. ca艂kowitej emisji CO2 w UE pochodzi z sektora transportu, z czego 72 proc. 鈥 z transportu drogowego. 9 grudnia br.聽Komisja Europejska opublikowa艂a Strategi臋 na聽rzecz Zr贸wnowa偶onej i聽Inteligentnej Mobilno艣ci, kt贸ra聽okre艣la聽plan dzia艂ania聽UE z聽82 konkretnymi inicjatywami na聽najbli偶sze 4 lata. W艣r贸d nich dominuje cel m贸wi膮cy o neutralno艣ci klimatycznej w 2050 r., oznaczaj膮cej m.in., 偶e prawie wszystkie samochody osobowe, autobusy, a聽tak偶e nowe pojazdy ci臋偶arowe maj膮 by膰 zeroemisyjne. Wobec tak restrykcyjnych wymaga艅 UE, na rynku ca艂y czas pojawia si臋 wiele inicjatyw promuj膮cych ograniczenia niekorzystnego wp艂ywu transportu na 艣rodowisko. Przyk艂adem mog膮 by膰 tu inicjatywy wsp贸艂pracy niezale偶nych przedsi臋biorstw, oparte w艂a艣nie na sharing economy, polegaj膮ce na wsp贸lnej organizacji i realizacji przewoz贸w (kolektywne wykorzystanie pojazd贸w). Ekonomia wsp贸艂dzielenia sprzyja jako艣ciowym aspektom rozwoju gospodarczego, w tym ochronie 艣rodowiska i rozwojowi zr贸wnowa偶onemu. Przedsi臋biorstwa, w ramach praktycznego wdra偶ania zasad sharing economy w transporcie, mog膮 wsp贸艂pracowa膰 dokonuj膮c konsolidacji 艂adunk贸w na wsp贸lnych trasach lub poprzez eliminacj臋 pustych przewoz贸w, w sytuacji, gdzie region nadania firmy A jest jednocze艣nie regionem odbioru dla firmy B. Inicjatywy wsp贸艂dzia艂ania firm na rzecz zr贸wnowa偶onego rozwoju, mimo 偶e w ostatnich miesi膮cach nabieraj膮 istotnego rozp臋du, tak naprawd臋 wcale nie s膮 nowe. W 艁-ILiM (艁ukasiewicz 鈥 Instytut Logistyki i Magazynowania) ju偶 kilka lat temu prowadzone by艂y prace badawcze, kt贸re dowiod艂y praktycznej zasadno艣ci wdra偶ania tego typu rozwi膮za艅 i ich pozytywnego wp艂ywu zar贸wno na aspekty ekonomiczne, jak r贸wnie偶 艣rodowiskowe. Przyk艂ad mo偶e tu stanowi膰 wsp贸艂praca firm P&G oraz Tupperwear analizowana w projekcie Modulushca[1], promuj膮cym ide臋 Fizycznego Internetu. Dzi臋ki kooperacji i wsp贸lnemu planowaniu dystrybucji, tym dw贸m niezale偶nym firmom uda艂o im si臋 obni偶y膰 koszty logistyczne o 15 proc., a przy tym zredukowa膰 emisj臋 CO2 o 2 mln ton w ci膮gu roku. Taki wynik niew膮tpliwie mo偶e stanowi膰 dow贸d na to, 偶e 鈥瀟ransportowa wsp贸艂praca鈥 jest elementem zielonej logistyki. Kolejny przyk艂ad, to kooperacja 4 niezale偶nych przedsi臋biorstw badana w ramach projektu Kassets[2]. W wyniku wsp贸lnej realizacji przewoz贸w, 艂adunki 4 firm, stanowi膮ce odzwierciedlenie 4 niezale偶nych zlece艅 transportowych (dotychczas realizowanych odr臋bnie), zosta艂y skonsolidowane na jednym poje藕dzie (Rysunek 1). W wyniku takiego dzia艂ania osi膮gni臋ta zosta艂a imponuj膮ca korzy艣膰 ekonomiczna na poziomie ponad 40 proc. oszcz臋dno艣ci koszt贸w transportu oraz jednoczesne zmniejszenie emisji CO2 o ponad po艂ow臋. Podane przyk艂ady stanowi膮 艣wietny dow贸d na to, 偶e sharing economy mo偶e stanowi膰 po偶膮dan膮 w logistyce relacj臋 trade up, co w analizowanych sytuacjach oznacza podw贸jny pozytywny efekt zastosowanego rozwi膮zania w postaci spadku koszt贸w transportu, przy jednoczesnym obni偶eniu emisji CO2.
Rys. 1. Mo偶liwo艣膰 wsp贸艂pracy 4 niezale偶nych firm w realizacji zlece艅 transportowych
殴r贸d艂o: opracowanie w艂asne, Cudzi艂o M., Sob贸tka J., The analysis of economic and environmental effects of coopration between eterprises in provision of transport 鈥 a case study, Efficiency in Sustainable Supply Chain聽pp 179-194, Springer 2017
Era prosument贸w
Za艂o偶enia ekonomii wsp贸艂dzielenia z sukcesem wykorzystywane s膮 w ostatnich czasach r贸wnie偶 w obszarze transportu towar贸w w mie艣cie, stanowi膮c doskona艂e przyk艂ady praktycznego zastosowania rozwi膮za艅 z zakresu zielonej logistyki. Tym razem logistyki miejskiej. Obserwowane zjawisko rozlewania si臋 miast (ang. urban sprawl) generuje coraz wi臋ksze trudno艣ci oraz koszty w zakresie transportu towar贸w w miastach. Wykorzystywane w tym zakresie pojazdy ci臋偶arowe w ogromnym stopniu utrudniaj膮 poruszanie si臋 pozosta艂ym u偶ytkownikom ruchu, generuj膮 zanieczyszczenia powietrza spalinami i ha艂as oraz maj膮 istotny udzia艂 w niszczeniu infrastruktury miejskiej. Z pakietem rozwi膮za艅 przychodzi ponownie idea sharing economy, promuj膮c rozw贸j ery tzw. prosument贸w, powi膮zany nierozerwalnie z rozwojem mobilnych urz膮dze艅 oraz platform internetowych. Indywidualni u偶ytkownicy, dotychczasowi i/lub jednocze艣ni odbiorcy, zostaj膮 zaanga偶owani we wsp贸艂realizacj臋 okre艣lonych us艂ug. Konsumpcja wsp贸艂dzielona stanowi膮ca wynik tego dzia艂ania, to jeden z聽dominuj膮cych obecnie trend贸w gwarantuj膮cych efektywne wykorzystanie zasob贸w. Praktyczny przyk艂ad zastosowania tej idei to wykorzystanie pojazd贸w prywatnych os贸b do rozwo偶enia przesy艂ek, przy za艂o偶eniu, 偶e to 鈥瀝ozwiezienie鈥 realizowane jest np. podczas drogi do pracy, do domu itp. Kluczowe jest tu podkre艣lenie, 偶e dostawa paczki powinna by膰 realizowana 鈥瀙rzy okazji鈥, kt贸ra by艂a faktycznym powodem wykorzystania auta. Je艣li bowiem dostarczenie b臋dzie realizowane odr臋bnie, wy艂膮cznie w celu zarobkowym, w贸wczas tego typu rozwi膮zanie mo偶e przynie艣膰 odwrotny efekt w postaci zwi臋kszenia ruchu pojazd贸w w centach miast. Warto tu r贸wnie偶 podkre艣li膰, 偶e ekonomia wsp贸艂dzielenia na rzecz rozwoju zielonej logistyki miejskiej mo偶e mie膰 w analizowanym przypadku du偶o bardziej pozytywny wymiar, je艣li zasobem wsp贸艂dzielonym nie b臋d膮 auta z silnikiem spalinowym lecz np. rowery czy auta elektryczne. Pomys艂 wykorzystania rower贸w dla realizacji dostaw w miastach聽nie jest oczywi艣cie nowy, ale w obecnych czasach wymaga nowych systemowych rozwi膮za艅, nowych typ贸w pojazd贸w czy pozytywnych bod藕c贸w finansowych.
Bran偶a KEP i e-commerce
Innym przyk艂adem wsp贸艂dzielenia zasob贸w w ramach logistyki miejskiej, kt贸ry wpisuje si臋 w trend zielonej logistyki, mo偶e by膰 wsp贸艂praca niezale偶nych operator贸w KEP, np. kurierzy firmy A dysponuj膮c wolnym miejscem w aucie, mog膮 przyjmowa膰 dodatkowe zlecenia (firmy B), wiedz膮c, 偶e cel dostarczenia przesy艂ki pokrywa si臋 z zaplanowan膮 przez nich tras膮. Warunkiem praktycznego zastosowania tego rozwi膮zania jest wypracowanie efektywnych modeli biznesowych, kt贸re umo偶liwi膮 wsp贸艂prac臋 niezale偶nych operator贸w KEP. Tymczasem w tej sferze rynku obserwujemy raczej siln膮 konkurencj臋 ni偶 ch臋膰 wsp贸艂pracy. Warto w tym miejscu nawi膮za膰 do zielonej logistyki e-commerce, a raczej czynnik贸w, kt贸re mog膮 spowodowa膰 by by艂a ona 鈥瀦ielona鈥. Sama specyfika e-commerce聽czyni logistyczn膮 obs艂ug臋 tego typu handlu nieekologiczn膮. Du偶e rozdrobnienie przesy艂ek, opakowania i zabezpieczanie pojedynczych sztuk, powoduj膮 du偶e zaanga偶owanie materia艂owe. Z kolei du偶e rozdrobnienie odbiorc贸w i ich ulokowanie praktycznie wsz臋dzie, powoduje konieczno艣膰 realizacji wielu kilometr贸w, r贸wnie偶 na terenach miejskich, co sprzyja emisji zanieczyszcze艅, ha艂asu etc. Podany przyk艂ad z zakresu sharing economy polegaj膮cy na wsp贸艂dzieleniu aut przez kurier贸w, o ile idzie w parze z za艂o偶eniami eko-logistyki, o tyle z przyczyn czysto biznesowych wydaje si臋 trudny do realizacji. Ekonomia wsp贸艂dzielenia daje jednak w tym zakresie kolejne rozwi膮zanie zgodne z nurtem zielonej logistyki e-commerce. S膮 to wsp贸艂dzielone paczkomaty, w kt贸rych paczk臋 m贸g艂by ulokowa膰 ka偶dy kurier. Zapobieg艂oby to do艣膰 鈥瀗iezdrowej ekologicznie鈥, a obecnie bardzo silnej konkurencji operator贸w KEP, kt贸rzy prze艣cigaj膮 si臋 w stawianiu kolejnych maszyn, coraz wi臋kszych, w coraz to bardziej nietypowych miejscach.
Konsolidacja 艂adunk贸w
B臋d膮c w nurcie rozwi膮za艅 dla wsparcia eko-logistyki miejskiej opartych na sharing economy, nie spos贸b nie wspomnie膰 o trendzie jakim jest budowa miejskich centr贸w konsolidacyjnych. Z za艂o偶enia s膮 to powierzchnie wsp贸艂dzielone, maj膮ce form臋 punkt贸w prze艂adunkowych, a w szerszym zakresie 鈥 r贸wnie偶 zaawansowanych obiekt贸w obs艂uguj膮cych konsolidacj臋 towar贸w. Obiekty takie maj膮 umo偶liwi膰 m.in. zredukowanie liczby pojazd贸w ci臋偶arowych poruszaj膮cych si臋 po centrach miast oraz wykorzystanie pojazd贸w przyjaznych dla 艣rodowiska (np. elektrycznych) na ostatnim etapie dostawy w mie艣cie (last mile). Tym niemniej tego typu rozwi膮zania, podobnie jak inne przytoczone wcze艣niej przyk艂ady praktyk spo艂ecznych i biznesowych, w celu pe艂nego wykorzystania potencja艂u, kt贸ry drzemie w idei dzielenia si臋, wymagaj膮 po艂膮czenia z programami zr贸wnowa偶onego rozwoju miast, gmin itp., czyli zintegrowania i osadzenia w porz膮dku polityczno-prawnym. Pozytywne jest, 偶e takie wyzwania legislacyjne s膮 podejmowane, czego przyk艂ad mo偶e stanowi膰 鈥濻trategia rozwoju elektromobilno艣ci dla miasta Poznania do roku 2035鈥. Rekomenduj膮c budow臋 tzw. 鈥濻trefy Czystego Transportu鈥, strategia ta wskazuje na konieczno艣膰 鈥瀦apewnienia dodatkowej infrastruktury dla przedsi臋biorc贸w logistycznych, tj. np. wyznaczenie i dzier偶aw臋 odpowiednich grunt贸w pod miejsca konsolidacji 艂adunk贸w (tzw. mini-huby) na granicach miast celem realizacji dostaw ostatniej mili za pomoc膮 pojazd贸w nap臋dzanych paliwami alternatywnymi lub rower贸w cargo鈥.
Warto wspomnie膰, 偶e wspieranie rozwi膮za艅 z zakresu inteligentnej i ekologicznej logistyki miejskiej zapewnia organizacja EiT Urban Mobility (EiT UM) w ramach Europejskiego Instytutu Technologicznego, kt贸rej 艁-ILiM jest partnerem. EiT UM wzmacnia zdolno艣膰 europejskich miast do innowacji oraz podejmuje i wspiera inicjatywy anga偶uj膮ce r贸偶ne podmioty oraz grupy spo艂eczne ukierunkowane na rozw贸j zielonej logistyki miejskiej.
Wsp贸艂dzielenie powierzchni magazynowych
Pozostaj膮c w trendach ekonomii wsp贸艂dzielenia na rzecz wspierania zielonej logistyki, nale偶y wspomnie膰 r贸wnie偶 o rozwi膮zaniach, jakimi s膮 platformy umo偶liwiaj膮ce wsp贸艂dzielenie powierzchni magazynowych. S艂u偶膮 one do wymiany informacji o niewykorzystanej powierzchni magazynowej, 艂膮cz膮 podmioty posiadaj膮ce wolne powierzchnie magazynowe z tymi, kt贸re tych powierzchni potrzebuj膮. Promowana w tym rozwi膮zaniu konsumpcja wsp贸艂dzielona gwarantuje efektywne wykorzystanie zasob贸w i zapobiega nadprodukcji. Przyk艂ady takich rozwi膮za艅 stanowi膮 platformy DHL Spaces, Stowga, Flexe czy nasze rodzime rozwi膮zania, jak miejscapaletowe.pl czy Holkap Web Magazyny. Kolejny krok w kierunku zielonej logistyki dla tego typu rozwi膮zania, to wsp贸艂dzielenie zielonych magazyn贸w, czyli magazyn贸w zapewniaj膮cych zmniejszenie zu偶ycia energii, zastosowanie biodegradowalnych materia艂贸w opakowaniowych czy u偶ycie czujnik贸w do o艣wietlenia, ogrzewania i ch艂odzenia.
Logistyka odzysku
Przytoczone sytuacje zastosowania ekonomii wsp贸艂dzielenia w logistyce, b臋d膮c przyk艂adem osi膮gania cel贸w 艣rodowiskowych, stanowi膮 r贸wnie偶 przypadki minimalizacji generowania odpad贸w wynikaj膮cych z u偶ytkowania produkt贸w. W sytuacji wdra偶ania rozwi膮za艅 sharing economy w logistyce (i nie tylko), mamy do czynienia ze wsp贸lnym (na poziomie konsument贸w i/lub producent贸w) wykorzystaniem zasob贸w, co w obecnych czasach stanowi trend rynkowy. Ogromna rola w d膮偶eniu do ochrony 艣rodowiska przypisywana jest logistyce odzysku, kt贸ra stawia sobie za cel domykanie p臋tli 艂a艅cuch贸w dostaw. Drog膮 do osi膮gni臋cia tak postawionego celu jest zapewnienie mo偶liwo艣ci sprawnego odzyskiwania surowc贸w i recyklingu. Czynniki te sta艂y si臋 wymogiem konsument贸w, w zwi膮zku z czym poszczeg贸lne firmy wsp贸艂tworz膮ce sieci dostaw czuj膮 si臋 zobowi膮zane do domykania obieg贸w poprzez odzysk i ponowne wykorzystanie opakowa艅. W zasadzie nie da si臋 tego dzia艂ania efektywnie realizowa膰 bez wsp贸艂dzia艂ania na poziomie producent贸w, dystrybutor贸w i konsument贸w. Ekonomia wsp贸艂dzielenia jest w tej sytuacji niejako g艂osem protestu wobec nadmiernej produkcji i braku skutecznych metod odzyskiwania odpad贸w czy opakowa艅. Ponowne u偶ycie oraz recykling stanowi膮 jedno z za艂o偶e艅 istnienia tego modelu. Domykanie p臋tli 艂a艅cuch贸w dostaw w my艣l zasad ekonomii wsp贸艂dzielonej mo偶emy obserwowa膰 w naszym otoczeniu. Du偶y producent napoj贸w 鈥 呕ywiec Zdr贸j oraz 呕abka Polska nawi膮za艂y wsp贸艂prac臋, w ramach kt贸rej deklaruj膮 wsp贸lne dzia艂ania na rzecz zamkni臋cia obiegu tworzyw sztucznych. Narz臋dziem do realizacji tego celu s膮 tzw. EKOmaty, kt贸re stan膮 przy sklepach 呕abka. Automaty umo偶liwi膮 selektywn膮 zbi贸rk臋 opakowa艅 po napojach z plastiku i metalu. Zebrany surowiec ma w dalszej kolejno艣ci podlega膰 przetworzeniu i produkcji nowych opakowa艅.
Na podstawie powy偶szych analiz mo偶emy z ca艂膮 pewno艣ci膮 stwierdzi膰, 偶e ekonomia wsp贸艂dzielenia 艣wietnie odpowiada na potrzeby troski o聽艣rodowisko naturalne. Koncepcja ta zapewne w kolejnych latach b臋dzie si臋 rozwija艂a, wspieraj膮c nurt zielonej logistyki.
[1] Modulushca (Modular Logistics Units in Shared Co-modal Networks) 鈥 projekt wsp贸艂realizowany przez 艁-ILiM w ramach 7PR w latach 2012鈥2016.
[2] Kassets (Knowledge-enabled Access of Central Europe SMEs to Efficient Transnational Transport Solutions) – projekt wsp贸艂realizowany przez 艁-ILiM w ramach program Central Europe w latach 2008鈥2012.
Autorka: Marta Cudzi艂o, g艂贸wny specjalista – kierownik Centrum Logistyki, Sie膰 Badawcza 艁ukasiewicz 鈥 Instytut Logistyki i Magazynowania
Artyku艂 ukaza艂 si臋 w wydaniu nr 6/2020 (grudzie艅-stycze艅) 鈥淟ogistics Manager鈥. Wi臋cej o czasopi艣mie TUTAJ