
O wpływie pandemii na handel elektroniczny, rozwoju XPO oraz o planach wydzielenia osobnej spółki giełdowej GXO będącej odpowiedzią na zapotrzebowania klientów na automatyzację logistyki oraz rosnącego trendu do outsourcingu łańcucha dostaw, z Arnaud Laine, Development Director Eastern Europe, XPO Logistics, rozmawia redaktor naczelny Grzegorz Rosiński.
Grzegorz Rosiński: Pandemia i kolejne lockdowny sprawiły, że przyspieszył proces transformacji cyfrowej, stawiając na rozwój kanałów online. Niestety, nic nie zabija e-commerce tak szybko, jak problemy logistyczne. W jaki sposób Pana zdaniem automatyzacja może pomóc w optymalizacji procesów i dostosowaniu się do zmian dotychczasowego modelu biznesowego?
Arnaud Laine: Pandemia sprawiła, że digitalizacja stała się istotna jak nigdy dotąd. Technologia odgrywa kluczową rolę dla klientów, niezależnie od tego, czy przechodzą na omnichannelowy model sprzedaży detalicznej, czy też szukają strategii na wyrównanie sezonowych wzrostów sprzedaży. Wolumeny w dniach wielkich wyprzedaży, takich jak czarny piątek czy cyber poniedziałek, są stosunkowo łatwe do przewidzenia, natomiast pojawiają się teraz nowe fale nieoczekiwanych wzrostów, na które mają wpływ: skuteczna promocja, obniżki cen, a nawet pogoda. Właśnie tutaj automatyzacja jest najlepszym sposobem na zwiększenie efektywności pod względem kosztów i czasu. Dostosowujemy nasze rozwiązania do złożoności łańcucha dostaw każdego klienta, a w niektórych przypadkach również do jego celów ESG. Nasze podejście polega na byciu strategicznym partnerem, a nie dostawcą. Po pandemii klienci chcą zmniejszyć ryzyko związane z ich łańcuchami dostaw poprzez outsourcing, a my robimy to od lat.
GR: Sama specyfika e-commerce (rozdrobnienie przesyłek) czyni logistyczną obsługę tego typu handlu nieekologiczną. Jak Pana zdaniem powinno wyglądać wdrażanie zrównoważonego i ekologicznego e-commerce? Od czego zacząć?
AL: W gruncie rzeczy rozwój e-commerce może być całkiem przyjaznym dla środowiska sposobem dokonywania zakupów, ponieważ potencjalnie daje więcej możliwości zwiększenia powierzchni terenów zielonych dzięki zminimalizowaniu infrastruktury oraz redukowania zużycia paliwa potrzebnego do transportu za sprawą mniejszego ruchu samochodowego konsumentów do sklepów. Dodatkowo umożliwia ponowne wykorzystanie/odsprzedaż tych samych rzeczy, upraszczając proces zwrotu towarów i wychodząc naprzeciw obecnym oczekiwaniom konsumentów. W Polsce, zgodnie ze strategią XPO i naszych klientów, działania w zakresie ochrony środowiska nie skupiają się jedynie na recyklingu zwrotów i redukcji odpadów. W naszym największym magazynie e-commerce opracowaliśmy nowe przyjazne dla środowiska opakowania i w zeszłym miesiącu 75 proc. zamówień wysłaliśmy w torbach papierowych, zastępując worki polibagowe. Wykorzystujemy również panele słoneczne do automatycznego dostarczania energii elektrycznej potrzebnej do funkcjonowania magazynu. Niedawno powitaliśmy 250 tys. pszczół, instalując ule na terenie magazynu. Ponadto dążymy do zwiększenia świadomości pracowników poprzez organizowanie różnorodnych programów szkoleniowych z zakresu ochrony środowiska.
GR: Pomimo różnorodności procesów logistycznych z pewnością można wysunąć stwierdzenie, że jednym z filarów logistyki są opakowania. Na znaczeniu przybiera logistyka zwrotna. Czy i dlaczego, Pana zdaniem, ma ona duże znaczenie w łańcuchu dostaw?
AL: Logistyka zwrotów jest kluczowym aspektem zarówno w sprzedaży, jak i logistyce. Z perspektywy klienta końcowego pozwala na dostęp do zakupów, które wcześniej były utrudnione lub wręcz uniemożliwione ze względu na ograniczenia związane z czasem/odległością/transportem. Z kolei z perspektywy dostawcy usług logistycznych pozwala skrócić łańcuch dostaw – zamiast przechodzić przez cały łańcuch, aby sprowadzić produkt, logistyka zwrotów zazwyczaj sprowadza towar do ostatniego punktu przygotowania. W przypadku istotnych utrudnień produkcyjnych nasz klient jest w stanie utrzymać ciągłość oferty sprzedażowej. Zwrócone towary zasilają dostępność produktów na wirtualnych półkach poprzez sprawne prowadzenie operacji logistyki zwrotnej. Dostrzegamy wiele sposobów wspierania klientów w radzeniu sobie z gwałtownym wzrostem zapotrzebowania na przepustowość. Dla przykładu, technologia może pomóc w realizacji niektórych ręcznych zadań, takich jak zwiększenie wykorzystania bazy kodów kreskowych i dematerializacji deklaracji zwrotów. Operujemy również procesami hybrydowymi, łącząc operacje ręczne i zautomatyzowane, tym samym zapewniając większą elastyczność w celu absorpcji znacznych wahań przepustowości.
GR: XPO jest doświadczonym graczem w sektorze e-commerce, zarówno w kraju, jak i rynku europejskim. Jakie projekty firmy, w kraju i na poziomie całej Grupy, pozwoliły ugruntować pozycję firmy w sektorze handlu elektronicznego?
AL: XPO posiada ponad 15 lat doświadczenia w e-commerce, pracując z klientami z różnych sektorów. Mamy największą platformę outsourcingową e-fillmentu w Europie (https://bit.ly/xpo_e-commerce). Zrealizowaliśmy szereg projektów z podejściem omnichannel: od operacji specjalistycznych, po przepływy przychodzące, e-fulfilment, wysyłkę i zwroty w różnych sektorach. W Polsce posiadamy ponad 100 tys. mkw. powierzchni przeznaczonej dla handlu elektronicznego, w szczególności dla branży DIY i Fashion.
GR: Automatyzacja pomaga płynnie działać wszystkim procesom, począwszy od planowania, po wdrożenia i analizy. W jaki sposób firma rozwija swoje kompetencje i poszerza wiedzę dotyczącą automatyki i systemów IT? W jaki sposób współpraca z kluczowymi parterami biznesowymi, w tym dostawcami, jest w stanie szerzej wykorzystać korzyści płynące z automatyzacji procesów?
AL: Będąc firmą skoncentrowaną na automatyzacji, wiemy, że bliskie partnerstwo pomiędzy kluczowymi dostawcami automatyki i IT a zespołem XPO buduje zwiększoną łączność w zakresie projektowania najnowocześniejszych rozwiązań oraz skutkuje bardziej efektywnym i płynnym wdrożeniem. Nasze zespoły IT, składające się zarówno z lokalnych, jak i centralnych specjalistów, ściśle współpracują z lokalnymi zespołami operacyjnymi i działem IT klienta w celu zarządzania codziennymi problemami, wymianą dobrych praktyk, ale także poszukiwania inicjatyw usprawniających. Wynikiem tych działań są nowe rozwiązania i regularne aktualizacje systemu WMS. Nasze zespoły projektowe składają się z pracowników, którzy wcześniej pracowali przy projektach w innych zautomatyzowanych zakładach, co maksymalizuje ich wsparcie i wkład w postaci wiedzy nabytej w przeszłości, ale także pozwala na dalszy rozwój ich kompetencji. Wynika to z naszych doświadczeń ze zrealizowanych wcześniej projektów w Polsce, jak również z nowych projektów, które będą realizowane w najbliższym czasie w Europie Centralnej.
GR: Pandemia stała się katalizatorem wzrostu rynku e-commerce. Paradoksalnie spowodowała jeszcze większy brak dostępności pracowników. W jaki sposób XPO radzi sobie z kwestią strategii zarządzania pracownikami?
AL: W istocie logistyka jest działalnością usługową. Podczas gdy dane, narzędzia cyfrowe i procesy zapewniają niezbędną elastyczność i wspierają strategie awaryjne, posiadanie na miejscu właściwych ludzi o odpowiednich umiejętnościach ma kluczowe znaczenie. W Polsce nieustannie inwestujemy w naszych ludzi, tworząc bardziej ergonomiczne środowisko pracy, kładąc duży nacisk na zróżnicowane kampanie rekrutacyjne, partnerstwo z agencjami pracy tymczasowej oraz rozbudowane programy szkoleniowe. Z mojego doświadczenia wynika, że jest to zawsze trafna inwestycja na przyszłość. Dla przykładu, w roku 2020 pozwoliło nam to zatrudnić i przeszkolić prawie 1000 pracowników do zarządzania sezonowym wzrostem aktywności naszych klientów.
GR: Jakie krótko i długofalowe plany ma XPO w celu dalszej ekspansji w sferze e-commerce?
AL: XPO, zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami, zamierza wydzielić swoją działalność logistyczną jako oddzielną spółkę giełdową w trzecim kwartale 2021 roku[1]. Jako drugi co do wielkości dostawca logistyki kontraktowej na świecie, GXO będzie dobrze przygotowany do wykorzystania trzech głównych czynników wzrostu: rozwoju handlu elektronicznego, zapotrzebowania klientów na automatyzację logistyki oraz rosnącego trendu do outsourcingu łańcucha dostaw. Dlatego też będziemy jeszcze bardziej koncentrować się na logistyce kontraktowej, logistyce zwrotnej i omnichannel fulfilment, aby pomagać naszym klientom w budowaniu coraz bardziej złożonych łańcuchów dostaw. Z rozmów, które ostatnio przeprowadziliśmy z naszymi obecnymi i potencjalnymi klientami, wiemy, że mają oni zamiar zakładać i/lub rozwijać swoje działalności w Europie Środkowej ze względu na strategiczne położenie geograficzne oraz konkurencyjną sytuację rynkową. W najbliższej przyszłości będziemy koncentrować się na Europie Środkowej, w tym na Czechach, Rumunii i Polsce, mając na celu zwiększenie naszych możliwości logistycznych, integrację handlu elektronicznego z tradycyjnymi rozwiązaniami magazynowymi, a w szczególności z kompleksowymi rozwiązaniami e-fulfilment. Ambicje GXO, doświadczenie lokalnych zespołów i potencjał rynków zdecydowanie pokrywają się z boomem e-commerce.
[1] Zakończenie procesu podziału jest uzależnione od spełnienia szeregu warunków i nie ma całkowitej pewności, że transakcja dojdzie do skutku, a jeśli dojdzie, to jakie będą jej warunki i harmonogram.
Artykuł ukazał się w wydaniu nr 3/2021 (czerwiec-lipiec) “Logistics Manager”. Więcej o czasopiśmie TUTAJ