Skip to content
Logistics Manager
Logistics Manager
  • Konferencje
  • Webinaria
  • Prenumerata
  • Wydania
  • LM Poleca
  • Kontakt
  • Konferencje
  • Webinaria
  • Prenumerata
  • Wydania
  • LM Poleca
  • Kontakt
  • Kategorie
  • Zarządzanie
  • Supply Chain
  • Transport i Spedycja
  • Inteligentne Technologie
  • Magazyn
  • Prawo i Finanse
Logistics Manager
  • Konferencje
  • Webinaria
  • Prenumerata
  • Wydania
  • LM Poleca
  • Kontakt
  • Kategorie
  • Zarządzanie
  • Supply Chain
  • Transport i Spedycja
  • Inteligentne Technologie
  • Magazyn
  • Prawo i Finanse



Transport i Spedycja

Nowe przepisy unijnego Pakietu Mobilności

20 września 2021

Od lutego 2022 branża logistyczna spodziewa się dalszych zmian w organizacji transportu drogowego. W ubiegłym roku Komisja Europejska przyjęła pakiet mobilności z nowymi przepisami regulującymi dostawy drogowe w krajach UE. Zmiany chronią prawa pracownicze kierowców ciężarówek w Europie oraz regulują czas pracy, odpoczynku i transport kabotażowy.

Pierwsze rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2020/1054 dotyczące czasu prowadzenia pojazdu i odpoczynku weszło w życie 20 sierpnia 2020 r. Regulacje obejmują obowiązkowy powrót kierowcy do bazy i tygodniowe odpoczynki co 4 tygodnie z zakazem ich odbierania w kabinie pojazdu. Jeżeli kierowca nie ma możliwości spędzenia wymaganego tygodniowego urlopu w domu, pracodawca zobowiązuje się do opłacenia noclegu w hotelu lub podobnym miejscu.

Kolejne rozporządzenie UE 2020/1055 oraz dyrektywa UE 2020/1057 wejdą w życie w lutym 2022 r. Akty prawne zawierają następujące zmiany:

  1. Kierowcy ciężarówek wykonujący transport w jedną stronę muszą zarejestrować się jako pracownicy w podróży służbowej. W przypadku dostaw do krajów o wyższych dochodach wynagrodzenie kierowcy dostosowuje się do wynagrodzeń w kraju docelowym.
  2. W celu uregulowania kabotażu kierowcy realizujący przewozy zlecone przez firmy zagraniczne muszą również odbywać podróże służbowe. W ciągu 7 dni dozwolone są maksymalnie 3 operacje kabotażowe. Po tym okresie ciężarówka ma zakaz wjazdu do tego samego kraju przez 4 dni.
  3. Pojazd używany do transportu międzynarodowego musi wrócić do kraju rejestracji firmy w UE nie później niż 8 tygodni po wyjeździe.

Celem nowych przepisów jest uregulowanie czasu pracy i odpoczynku kierowców ciężarówek, a także zapewnienie dostępu do zawodu i rynku. Dzięki nowym przepisom międzynarodowi kierowcy ciężarówek zyskają korzystniejsze diety, zwłaszcza jeżeli celem podróży jest kraj o wysokich zarobkach. Te same zasady uregulują kabotaż, a kierowcy z krajów UE o wysokim standardzie życia nie będą musieli konkurować z łatwo dostępną siłą roboczą z krajów wschodnich.

Celem nowych przepisów jest uregulowanie czasu pracy i odpoczynku kierowców ciężarówek, a także zapewnienie dostępu do zawodu i rynku. Dzięki nowym przepisom międzynarodowi kierowcy ciężarówek zyskają korzystniejsze diety, zwłaszcza jeżeli celem podróży jest kraj o wysokich zarobkach. Te same zasady uregulują kabotaż, a kierowcy z krajów UE o wysokim standardzie życia nie będą musieli konkurować z łatwo dostępną siłą roboczą z krajów wschodnich.

Dla firm logistycznych i transportowych wejście w życie nowych przepisów wiąże się ze zmianami strukturalnymi. Istnieje duże prawdopodobieństwo, że mali i średni przewoźnicy z Europy Wschodniej skoncentrują się na rynkach krajowych, ponieważ koszty finansowe transportu towarów do UE przewyższą zyski. W rezultacie poskutkuje to niedoborem mocy produkcyjnych w Europie Zachodniej i nadwyżką w Europie Wschodniej.

– Rynek transportu drogowego przeżywa trudne czasy. W krajach UE obserwujemy wzrost cen oleju napędowego. Przewiduje się, że popyt na ropę utrzyma tendencję wzrostową do końca 2022 r. Problem braku kierowców staje się coraz bardziej dotkliwy. Decyzje podjęte w przepisach pomogą zwiększyć atrakcyjność branży. Z drugiej strony firmy transportowe poniosą wyższe koszty za przewozy drogowe. W niektórych obszarach, gdzie podaż przewoźników jest ograniczona, oczekuje się wzrostu kosztów o 15 proc. lub więcej. Jeżeli dostawcy usług logistycznych nie rozpoczęli jeszcze ścisłej współpracy z partnerami i poszukiwań wspólnych rozwiązań to jest to doskonały czas, aby zabezpieczyć firmę przed szkodami – mówi Vitali Eremenco, zastępca dyrektora operacyjnego ds. transportu drogowego w AsstrA.

Źródło: AsstrA

Podziel się:

  • Udostępnij na Twitterze(Otwiera się w nowym oknie)
  • Kliknij, aby udostępnić na Facebooku(Otwiera się w nowym oknie)
  • Kliknij, aby udostępnić na Google+(Otwiera się w nowym oknie)

Podobne

Zobacz również

Supply Chain | Transport i Spedycja

Tomasz Pyka z awansem w strukturach DB Schenker

Magazyn | Supply Chain | Transport i Spedycja

Bezpieczny transport i magazynowanie żywności


Popularne posty
  • Czym różni się praca kierowcy w USA a w Europie?
  • Kabotaż i cross-trade na nowych zasadach w 2022 roku
  • Bring Linehaul zmienia się w Bring Intermodal
  • Zmiany w systemie SIPSI
  • Nowy Jedwabny Szlak – szansa dla kolejowych przewozów towarów w Polsce
  • Rentowny wzrost na kolejne lata – Strategia Rozwoju OMIDA Logistics
  • Integre Trans optymalizuje transport z PTV Map&Guide
  • Grupa Geis przejęła oddział Kühne + Nagel w Niemczech
  • Najbardziej złożony logistycznie transport 953 ton
  • ROHLIG SUUS Logistics otworzył w Białymstoku własną agencję celną
Zostań z nami!
Dołącz do naszego newslettera i bądź na bieżąco!
Logistics Manager

MPF sp z o.o.
ul Heleny Szafran 6
60-693 Poznań
NIP: 781-202-69-09
REGON: 520261703

POLITYKA PRYWATNOŚCI

Menu główne

  • Konferencje
  • Webinaria
  • Prenumerata
  • Wydania
  • LM Poleca
  • Kontakt
  • Kategorie

Aktualności

  • Zarządzanie
  • Supply Chain
  • Transport i Spedycja
  • Inteligentne Technologie
  • Magazyn
  • Prawo i Finanse

Kontakt

tel: +48 61 30 70 226
info@logistics-manager.pl

NEWSLETTER

Projekt i realizacja witryny Agencja Interaktywna Horizon 2019

Serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie plików cookies. dowiedz się więcej.