Skip to content
Logistics Manager
Logistics Manager
  • Konferencje
  • Webinaria
  • Prenumerata
  • Wydania
  • LM Poleca
  • Kontakt
  • Konferencje
  • Webinaria
  • Prenumerata
  • Wydania
  • LM Poleca
  • Kontakt
  • Kategorie
  • Zarządzanie
  • Supply Chain
  • Transport i Spedycja
  • Inteligentne Technologie
  • Magazyn
  • Prawo i Finanse
Logistics Manager
  • Konferencje
  • Webinaria
  • Prenumerata
  • Wydania
  • LM Poleca
  • Kontakt
  • Kategorie
  • Zarządzanie
  • Supply Chain
  • Transport i Spedycja
  • Inteligentne Technologie
  • Magazyn
  • Prawo i Finanse


Transport i Spedycja

Czym jest terminal przeładunkowy?

2 czerwca 2022

Transport towarów oraz ładunków wymaga często wykorzystania więcej niż tylko jednego środka transportu. Do przeładowania towarów potrzeba sporo miejsca, umiejętności oraz wypełnienia odpowiedniej dokumentacji. W tym celu powstają terminale przeładunkowe.

Terminal przeładunkowy jest to zatem miejsce, w którym dochodzi do przeładowania i zmiany jednego środka transportu na inny. Bywa również nazywany punktem styku różnych gałęzi transportu.

Terminal przeładunkowy często wykorzystuje się nie tylko do samego przeładunku, ale również składowania jednostek transportowych oraz towarów, w tym ich sortowania, etykietowania czy dystrybuowania. Jego prawidłowe funkcjonowanie uzależnione jest od wyposażenia w odpowiednią infrastrukturę, w tym m.in. suwnice, żurawie samojezdne i nabrzeżne, ciągniki technologiczne, naczepy, ładowarki, koparki, a także od właściwej organizacji toczących się w nim procesów. Coraz częściej terminale przeładunkowe oferują również usługi logistyki i spedycji, dlatego w obiektach tego typu zatrudniani są wysokiej klasy specjaliści, którzy zajmują się optymalizacją wszelkich działań.


Klasyfikacja terminali

Funkcjonuje kilka typów terminali przeładunkowych. Możemy podzielić je ze względu na lokalizację (terminal morski, terminal śródlądowy, terminal lądowy, terminal lotniczy), wielkość (małe, średnie, duże albo bardzo duże) i rodzaj obsługiwanych towarów (uniwersalne, w tym drobnicowe, masowe i mieszane, oraz specjalistyczne, np. promowe, gazoporty, do obsługi ładunków zjednostkowanych).

Intermodalny terminal przeładunkowy

Transport intermodalny oznacza łańcuch transportowy, w którym wykorzystywane są dwa środki transportu lub więcej, przy czym same przewożone towary nie są przeładowywane, a jedynie jednostka ładunkowa zmienia środek transportu. Przez pojęcie jednostki ładunkowej stosowane w transporcie intermodalnym rozumiemy w szczególności kontenery, nadwozia wymienne lub naczepy właściwe.

W odróżnieniu wiec od klasycznego terminalu przeładunkowego intermodalny terminal przeładunkowy jest miejscem, gdzie środek transportu jednostki intermodalnej zostaje zmieniony bez przeładowywania towarów.

Terminale przeładunkowe w Polsce

Na terenie Polski w 2020 r. zlokalizowane były 34 aktywne terminale intermodalne, z czego 4 obsługiwały przesyłki morze-kolej i morze-droga (terminale morskie), a 30 obsługiwało przesyłki kolej-droga (terminale lądowe). W 2021 roku liczba terminali wzrosła do 43[1]. Najwięcej terminali intermodalnych znajduje się w województwach łódzkim, wielkopolskim i śląskim.

Dzięki systematycznej budowie kolejnych takich obiektów transport intermodalny staje się coraz popularniejszy w Polsce oraz za granicą. Jego rozwój pozwala na redukcję kosztów przewozu towarów oraz zwiększa możliwości nawiązania współpracy z zagranicznymi kontrahentami, a co za tym idzie płynnego obrotu towarów.

Jako punkty styku różnych gałęzi transportu terminale przeładunkowe pełnią kluczową rolę w realizacji działań logistycznych i spedycyjnych. Przyjmuje się, że w przyszłości ich znaczenie będzie jeszcze większe, a to za sprawą transportu intermodalnego, który jest jednym z najdynamiczniej rozwijających się sektorów gospodarki.

[1] https://dane.utk.gov.pl/sts/transport-intermodalny/mapa-terminali/17444,Dane-o-terminalach-intermodalnych.html#Mapa

 

Źródło: Cushman & Wakefield

Podziel się:

  • Udostępnij na Twitterze(Otwiera się w nowym oknie)
  • Kliknij, aby udostępnić na Facebooku(Otwiera się w nowym oknie)
  • Kliknij, aby udostępnić na Google+(Otwiera się w nowym oknie)

Podobne

Zobacz również

Transport i Spedycja

Cena, terminowość i możliwość monitoringu są najważniejsze przy wyborze dostawców transportowych

Transport i Spedycja

Mobilność 2032: czy jesteś gotowy? – konferencja Webfleet Mobility Conference

Popularne posty
  • Czym różni się praca kierowcy w USA a w Europie?
  • Kabotaż i cross-trade na nowych zasadach w 2022 roku
  • Zmiany w systemie SIPSI
  • Nowy Jedwabny Szlak – szansa dla kolejowych przewozów towarów w Polsce
  • Najbardziej złożony logistycznie transport 953 ton
  • Integre Trans optymalizuje transport z PTV Map&Guide
  • Grupa Geis przejęła oddział Kühne + Nagel w Niemczech
  • Rentowny wzrost na kolejne lata – Strategia Rozwoju OMIDA Logistics
  • ROHLIG SUUS Logistics otworzył w Białymstoku własną agencję celną
  • Transporty project cargo do Japonii
Zostań z nami!
Dołącz do naszego newslettera i bądź na bieżąco!
Logistics Manager

Media4Business sp z o.o.
ul Heleny Szafran 6
60-693 Poznań
NIP: 972-124-23-01
REGON: 302312600

POLITYKA PRYWATNOŚCI

Menu główne

  • Konferencje
  • Webinaria
  • Prenumerata
  • Wydania
  • LM Poleca
  • Kontakt
  • Kategorie

Aktualności

  • Zarządzanie
  • Supply Chain
  • Transport i Spedycja
  • Inteligentne Technologie
  • Magazyn
  • Prawo i Finanse

Kontakt

tel: +48 61 30 70 226
info@logistics-manager.pl

NEWSLETTER

Projekt i realizacja witryny Agencja Interaktywna Horizon 2019

Serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie plików cookies. dowiedz się więcej.