
O budowie efektu biznesowej synergii w Klastrze LODZistics. O potencjale regionu łódzkiego, budowaniu kultury współpracy i wspieraniu innowacji z Małgorzatą Walczak-Gomułą i Markiem Walczakiem, reprezentantami Klastra LODZistics, rozmawia Dominik Jańczak, redaktor naczelny magazynu „Logistics Manager”.
Dominik Jańczak: Pozycjonują Państwo region łódzki jako kluczowe centrum logistyczne w kraju i Europie Środkowo-Wschodniej. Jaką infrastrukturą biznesową może pochwalić się centralna Polska? Czy obszar ten ma szanse stać się pomostem łączącym kraje UE z Europą Wschodnią oraz Azją?
Małgorzata Walczak-Gomuła: To niekoniecznie my pozycjonujemy region łódzki jako kluczowy potężny hub logistyczny, ale takie znacznie naszego regionu implikuje geografia i jej naturalne konsekwencje wynikające z krzyżowania się głównych szlaków transportowych – tych krajowych, ale także europejskich i euroazjatyckich.
Tym niemniej warto podkreślić, że biznes logistyczny poza walorami naturalnymi wynikającymi z geografii znalazł w woj. łódzkim przyjazne warunki do bardzo dynamicznego rozwoju, by nie powiedzieć – ekspansji. Można zaryzykować tezę, że logistyka staje się dla regionu łódzkiego tym, czym dla pierwszej rewolucji przemysłowej był rozwój włókiennictwa. Działają tutaj wszyscy kluczowi (krajowi i międzynarodowi) operatorzy logistyczni, tj. Grupa Raben, Rohling Suus, Spedimex, oferując pełne spektrum usług. Tutaj także lokują swoje centra dystrybucyjne duże międzynarodowe brandy. Tylko w samej gminie Stryków, na skrzyżowaniu autostrad, zlokalizowanych jest kilka ogromnych parków logistycznych, w tym te największych światowych graczy, np. Panattoni, Prologis czy Segro z setkami tysięcy m2 powierzchni magazynowych i operacyjnych. Dlatego, biorąc pod uwagę już istniejącą oraz stale rozbudowywaną infrastrukturę operacyjną i biznesową, można zdecydowanie uznać region łódzki za kluczowe centrum logistyczne w kraju i Europie. Dlatego to właśnie tutaj powstał klaster logistyczny Polski Centralnej.
Jednym z Państwa celów statutowych jest tworzenie korzystnych warunków lokalizacji inwestycji i rozwoju przedsiębiorstw z branży logistycznej w regionie. W jaki sposób realizujecie to założenie?
Marek Walczak: Działania te realizowane są przez dobrze i szeroko rozumiany lobbing. Opiera się on na budowie sieci współpracy podmiotów związanych z logistyką i jej otoczeniem, których wspólnym interesem jest rozwój branży logistycznej w regionie. Ta wspólnota interesów łączy osoby z różnych środowisk i organizacji oraz pozwala pracować nad wspólnymi celami, które się wzajemnie łączą i przenikają. Współpraca pozwala sprawniej koordynować te różnorakie łańcuchy zależności.
Przykładowo braki kadrowe w centrach dystrybucyjnych i magazynowych operatorów logistycznych staramy się niwelować poprzez działania edukacyjne, politykę społeczną oraz wsparcie rynku pracy ze strony instytucji publicznych i niepublicznych. Współpraca klastrowa firm logistycznych, a także innych instytucji i organizacji działających na rzecz logistyki tworzy efekt synergii dzięki wykorzystaniu potencjału wszystkich jego członków. Szeroka reprezentacja przedsiębiorstw z branży logistycznej, uczelni wyższych, szkół zawodowych oraz instytucji doradczych skupionych na określonych branżowych problemach i perspektywach stanowi dobrą płaszczyznę do budowania świadomości organów rządowych oraz samorządowych o rosnącej roli tego regionu jako kluczowego centrum logistycznego w Europie Środkowo-Wschodniej oraz pozwala wpływać na tworzenie tutaj korzystnych warunków dla lokalizacji inwestycji i rozwoju przedsiębiorstw.
Jak definiują Państwo „dobre praktyki w logistyce” i jak podchodzą Państwo do ich propagowania?
MWG:
Można powiedzieć, że dobre praktyki w logistyce, ale zapewne również w innych zaawansowanych dziedzinach nowoczesnego przemysłu, to przede wszystkim dobrze funkcjonujące standardy i procedury w realizacji określonych procesów operacyjnych. Ich stosowanie wymaga wysokiej kultury organizacyjnej wynikającej z dobrego przygotowania kadr, możliwie już na poziomie wczesnej edukacji zawodowej w szkołach ponadgimnazjalnych. Aktualnie w klastrze LODZistics pracujemy nad wypracowaniem własnego systemu certyfikacji dla potwierdzania wysokich standardów nauczania w organizacjach przygotowujących ludzi do pracy w logistyce na poziomie ponadgimnazjalnym oraz wyższym.
Z moich rozmów z członkami klastra wynika, że w Państwa organizacji dużo mówi się o potrzebie innowacyjności w konstruowaniu łańcuchów dostaw – w jaki sposób klaser stymuluje innowacyjność i wspomaga transfer technologii?
MW: Jednym z kluczowych działań statutowych Klastra jest wsparcie innowacyjności. To przestrzeń dla współpracy wewnątrz klastra firm logistycznych z jednostkami naukowymi i badawczymi oraz organizacjami doradczymi. Owocuje kooperacją w przygotowaniu oraz realizacji wspólnych projektów badawczych, których celem są innowacje produktowe oraz procesowe, a także uruchamianie nowych usług dedykowanych dla branży logistycznej, tj. np. modelowanie i optymalizacja ergonomii stanowisk pracy z wykorzystaniem zaawansowanych dynamicznych symulacji procesów operacyjnych 3D na poziomie projektowania z wykorzystaniem technologii Motion Capture. Nad takim projektem aktualnie razem z klastrem pracuje ASM – Centrum Badań i Analiz Rynku.
Istotne jest dla nas, aby pełnić rolę pomostu pomiędzy teorią a praktyką gospodarczą w Polsce. Stąd tak duży nacisk na innowacyjność, standaryzację jakości nauczania czy wdrażanie ciekawych projektów badawczo-rozwojowych.
Klaster LODZistics jest świetnym przykładem faktu, że dzięki efektowi synergii można sięgać znacznie wyżej i stawiać sobie jeszcze ambitniejsze cele. Interesuje mnie zbudowana przez Państwa kultura współpracy – w jaki sposób stworzyli Państwo środowisko, w którym organizacje, będące często konkurentami rynkowymi, chcą współpracować, realizując wspólne cele?
MWG: Kultura współpracy jest pochodną wysokiej kultury osobistej i organizacyjnej osób reprezentujących organizacje członkowskie Klastra. Są to ludzie odznaczający się wysokim poziomem profesjonalizmu, który wykracza poza krótkowzroczne partykularne interesy związane ze standardową konkurencją na rynku. Działania klastrowe skupiają się głównie na takich celach i założeniach, które są korzystne dla wszystkich członków i nikogo nie marginalizują. Skupiamy się po prostu na tym co, nas łączy i w co wspólnie chcemy się angażować.
Wraz z upływem czasu te relacje się pogłębiają i po prostu lubimy się ze sobą spotykać, wspólnie rozwiązywać problemy czy współpracować w ramach różnych inicjatyw klastrowych, tj. konferencje, panele eksperckie, konsultacje społeczne z organizacjami samorządowymi czy rządowymi. Jakiś czas temu konsultowaliśmy chociażby założenia Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji dla Instytutu Badań Edukacyjnych, a obecnie pracujemy nad szczegółami tematu panelu eksperckiego Klastra, który corocznie jest organizowany podczas największego wydarzenia biznesowego w woj. Łódzkim, jakim jest Europejskie Forum Gospodarcze w Łodzi, które w roku bieżącym wypada w połowie grudnia. Z czasem relacje wypracowane w naszej organizacji owocują współpracą pomiędzy klastrowiczami, która wykracza już poza ramy samego Klastra i jego głównych celów.
Jak wygląda proces rekrutacji nowych członków i od czego zależy członkostwo w Państwa strukturach?
MW: Proces rekrutacji jest niezwykle prosty i otwarty dla wszystkich organizacji spełniających główne kryterium statutowe, czyli prowadzenie działalności w branży logistycznej, powiązanej z logistyką lub wspierającej logistykę. Wystarczy skontaktować się z biurem Klastra (dane kontaktowe na stronie www.lodzistics.pl) złożyć wniosek o członkostwo, który rozpatruje Rada Klastra, opłacić składkę członkowską i pojawić się na wspólnych spotkaniach – tych organizowanych tradycyjnie lub tych online.
W praktyce każdy z członków stara się zapraszać do klastra swoich znajomych, kontrahentów, współpracowników, którzy działają w branży lub na jej rzecz. Tym niemniej nasza organizacja jest otwarta dla wszystkich i serdecznie wszystkich zapraszamy. Każdy z nas na początkowym etapie został ciepło przyjęty w strukturach Klastra. Mógł zaprezentować profil swojej działalności, potencjał, zainteresowania oraz oczekiwania. Zwykle też znajdował przestrzeń dla własnej aktywności na forum Klastra w obszarach, które pokrywały się z posiadanymi kompetencjami i zainteresowaniami. Nowi ludzie to też nowe inicjatywy i dynamika, którą bardzo lubimy.
Dziękuję za rozmowę.