Skip to content
Logistics Manager
Logistics Manager
  • Konferencje
  • Webinaria
  • Prenumerata
  • Wydania
  • LM Poleca
  • Kontakt
  • Konferencje
  • Webinaria
  • Prenumerata
  • Wydania
  • LM Poleca
  • Kontakt
  • Kategorie
  • Zarządzanie
  • Supply Chain
  • Transport i Spedycja
  • Inteligentne Technologie
  • Magazyn
  • Prawo i Finanse
Logistics Manager
  • Konferencje
  • Webinaria
  • Prenumerata
  • Wydania
  • LM Poleca
  • Kontakt
  • Kategorie
  • Zarządzanie
  • Supply Chain
  • Transport i Spedycja
  • Inteligentne Technologie
  • Magazyn
  • Prawo i Finanse



Magazyn | Supply Chain

Roboty skrócą czas realizacji zamówień online

9 lutego 2023

IKEA razem z FM Logistic oficjalnie rozszerzają współpracę w zakresie obsługi magazynowo-logistycznej kanału e-commerce. W magazynie FM Logistic w podwarszawskich Wiskitkach po raz pierwszy w Polsce zastosowano roboty firmy Locus Robotics, które posłużą do realizacji zamówień paczkowych z całego kraju. To największe wdrożenie z zakresu automatyzacji procesów logistycznych w FM Logistic w regionie Centralnej Europy i kolejny krok w rozwoju omnikanałowości IKEA w Polsce.

Dzięki wieloletniej współpracy IKEA z FM Logistic, lokalizacji nowego magazynu, nowoczesnej infrastrukturze oraz zastosowanej automatyzacji, klienci zyskują teraz dodatkowe 2,5 godziny na złożenie zamówienia z dostawą kolejnego dnia. W przypadku zamówień weekendowych, przesyłki kurierskie zostaną dostarczone do klientów już w poniedziałek, a nie tak jak dotychczas we wtorek.

Nowy magazyn FM Logistic, który dedykował powierzchnię 16 tys. m kw. dla IKEA, służyć będzie do obsługi ok. 7 tys. rodzajów artykułów, wśród których znajdują się m.in.: małe meble i artykuły wyposażenia domu, takie jak wybrane materace, dywany, poduszki, szklanki czy świece. Obecnie magazyn pozwala na obsługę ponad 1 mln zamówień w pierwszym roku jego działalności. Przestrzeń przeznaczona dla IKEA zabezpiecza jednak perspektywę wzrostu liczby paczek i rozwoju kanału e-commerce na najbliższych kilka lat. Z kolei zlokalizowanie obiektu w centralnej Polsce pozwoli zmniejszyć średnią liczbę kilometrów pokonywanych przez paczki i wpłynie na redukcję emisji CO2. Zastosowane w nim zautomatyzowane rozwiązania logistyczne, takie jak Packsize i sprzęt przycinający wysokość kartonów do wielkości produktów, zapewnią też mniejsze zużycie papieru, a tym samym zmniejszą negatywny wpływ na środowisko.

Rozwój omnikanałowości – czyli nie tylko model cash and carry

Nowy projekt IKEA i FM Logistic jest odpowiedzią na dynamicznie zmieniający się rynek i preferencje zakupowe klientów. Według raportu firmy badawczej Gemius E-Commerce w Polsce, w 2022 roku aż 77% internautów deklarowało dokonywanie zakupów online . Według firmy Strategy & Polska (Grupa PWC) wartość polskiego rynku e-commerce między 2018 a 2022 rokiem wzrosła o 127%, z 48 mld zł do 109 mld zł. Do 2027 roku, zgodnie z prognozą przedstawioną w raporcie, wartość polskiego rynku e-commerce wzrośnie do 187 mld zł.

„W IKEA sprawiamy, że świat wyposażenia domu staje się przystępny cenowo, zrównoważony i wygodniejszy dla wszystkich. Kupowanie i składanie mebli zawsze było naturalne dla klientów IKEA, ale teraz oczekują oni różnych opcji. Podejście omnikanałowe do sprzedaży zapewnia, że nasi klienci otrzymują wysokiej jakości artykuły wyposażenia domów – kiedykolwiek, jakkolwiek i gdziekolwiek chcą” – mówi Sebastian Kaczmarski, Kierownik ds. Centralnych Operacji Logistycznych, IKEA Distribution Services S.A. i dodaje: „Ta inwestycja to również kolejny rozdział w ponad 20-letniej współpracy IKEA z FM Logistic w Polsce”.

Roboty Locus Robotics po raz pierwszy w Polsce

To właśnie w magazynie FM Logistic, po raz pierwszy w Polsce, do realizacji zamówień zastosowano 46 robotów asystujących amerykańskiej firmy Locus Robotics, czyli jedyne rozwiązanie na rynku w pełni współpracujące z ludźmi. Jest to też pierwsze na świecie wdrożenie robotów drugiej generacji. Ich udźwig został zwiększony dwukrotnie, do 36 kg. Maszyny umożliwiają przygotowanie do 4 zamówień w tym samym czasie, jednocześnie asystując pracownikom magazynu przy ich kompletacji. Podjeżdżają do odpowiedniego regału i wyświetlają na ekranie jaki artykuł i ile sztuk należy pobrać. Następnie, dzięki czujnikom laserowym, wyznaczają najkrótszą trasę pomiędzy regałami i przemieszczają się do kolejnych pracowników. W dalszym kroku zamówienia trafiają na linię automatyczną, gdzie są sortowane dla pakowane wg różnych technologii: od pakowania w koperty poprzez pakowanie w kartony z redukcją wysokości lub kartony przycinane na wymiar oraz finalnie są przydzielane do osobnych załadunków dla odpowiednich firm kurierskich.

„W FM Logistic wyznajemy zasadę automatyzowania procesów logistycznych tylko dla wymiernych efektów. W tym projekcie chcąc spełnić zarówno wysokie oczekiwania jakościowe naszego klienta – firmy IKEA jak i konsumentów końcowych, a także ułatwić pracę naszym zespołom magazynowym, zastosowanie automatyzacji na dużą skalę było najlepszym rozwiązaniem” – mówi Guilhem Vicaire, Central Europe Business Solutions Director, FM Logistic i dalej wyjaśnia „Ze względu na dużą różnorodność produktów, a także ich gabarytów wykorzystaliśmy kilka różnych technologii. Obecnie ok. 50% zamówień pakowanych jest w pełni automatycznie. Druga połowa zamówień jest pakowana manualnie, gdzie ok. 8% produktów stanowią tzw. produkty wrażliwe, jak szkło, a 10% to produkty gabarytowe, które ze względu na rozmiary nie mogą być też kompletowane przez roboty. Szacujemy, że dzięki zastosowanym rozwiązaniom osiągnęliśmy wydajność na poziomie 225% przy kompletacji zamówień oraz na poziomie 175% przy pakowaniu. Jest to realne wsparcie realizacji i rozwoju strategii omnikanałowej naszego klienta”.

Środowisko sprzedaży omnikanałowej

Omnikanałowość w IKEA oznacza dawanie klientom opcji wyboru najwygodniejszego dla nich miejsca i sposobu zakupów, co jest odpowiedzią na ich wzrastające oczekiwania oraz potrzeby. Klienci mogą dziś spotkać się z IKEA w sklepach, studiach planowania albo przy okazji odbioru produktów w punktach odbioru, Skrytkach IKEA lub Paczkomatach – w sumie w ponad 23 tysiącach punktów zlokalizowanych w całej Polsce. Wszystko po to, aby zagwarantować klientom bezproblemowe zakupy bez względu na to, jaki kanał sprzedaży wybiorą.

Zakupy online są coraz częściej wybieraną formą spotkań klientów z IKEA. Aplikacja Mobilna IKEA to „najmniejszy sklep na świecie”, którą pobrało w ubiegłym roku finansowym 1,7 mln użytkowników. Polska jest jednym z najszybciej rosnących rynków e-commerce IKEA na świecie. Udział sprzedaży z tego kanału wyniósł w roku finansowym 2022 aż 29% (globalnie to 25%).

Priorytetem IKEA jest też utrzymanie jak największej przystępności cenowej produktów dla wielu ludzi. Oznacza to, że dla Klubowiczów IKEA Family odbiór zamówień w Paczkomacie InPost zaczyna się już od 1 zł, zaś dostawa kurierem do domu lub odbiór w Punkcie Odbioru GLS to koszt od 5 zł.

Nowa inwestycja w Wiskitkach jest też zgodna z realizacją strategii zrównoważonego rozwoju IKEA z 2012 roku – People & Planet Positive. Zgodnie z nią, IKEA dąży do tego, by do 2030 roku stać się biznesem cyrkularnym i pozytywnym dla klimatu, przy jednoczesnym rozwoju działalności, poprzez zmniejszenie emisji gazów cieplarnianych w ilości większej niż emituje łańcuch wartości IKEA . Firma skupia się na wsłuchiwaniu się i odpowiadaniu na rzeczywiste potrzeby ludzi, inspiruje ich do stosowania rozwiązań dopasowanych do każdej sytuacji i portfela oraz oferuje im produkty, które pomagają żyć w bardziej zrównoważony sposób. Według najnowszego raportu IKEA Life at home aż 57% Polaków uważa, że ich dom odzwierciedla to, kim są, zaś 62% z nich uważa, że w domu może być sobą.

Kliknij i zobacz w powiększeniu:



Źródło: FM Logistic

Podziel się:

  • Udostępnij na Twitterze(Otwiera się w nowym oknie)
  • Kliknij, aby udostępnić na Facebooku(Otwiera się w nowym oknie)
  • Kliknij, aby udostępnić na Google+(Otwiera się w nowym oknie)

Podobne

Zobacz również

Magazyn | Zarządzanie

Targi MODERNLOG 2023 – centrum nowoczesnej logistyki

Magazyn

46% więcej powierzchni dla AQ Wiring Systems w SEGRO Park Łódź

Popularne posty
  • Dbałość o posadzki w branży logistycznej i magazynowej
  • Rhenus Logistics S.A. rozpoczyna operacje magazynowe dla sklepu internetowego Lidl w Polsce
  • Rynek magazynowy czeka kolejny dobry rok
  • Carrefour i Panattoni po raz drugi – ponad 63 600 m kw. w Polsce Centralnej
  • Coca‑Cola HBC Polska otwiera rozbudowane Centrum Logistyczne w zakładzie produkcyjnym w regionie małopolskim
  • Rośnie centrum logistyczne Hillwood Marki 5,6 tys. mkw. dla Alcomex Springs
  • Amazon zwiększa inwestycje w Polsce i otwiera nowe centrum logistyczne w Okmianach k. Bolesławca
  • Panattoni Gala & Party 2019 – 8,5 milionów m kw. w Europie
  • Rekordowa podaż na rynku magazynowym w Polsce w 1. połowie 2019 r.
  • Pierwsze w Polsce badanie poświęcone potrzebom najemców magazynowych z branży e-commerce
Zostań z nami!
Dołącz do naszego newslettera i bądź na bieżąco!
Logistics Manager

MPF sp z o.o.
ul Heleny Szafran 6
60-693 Poznań
NIP: 781-202-69-09
REGON: 520261703

POLITYKA PRYWATNOŚCI

Menu główne

  • Konferencje
  • Webinaria
  • Prenumerata
  • Wydania
  • LM Poleca
  • Kontakt
  • Kategorie

Aktualności

  • Zarządzanie
  • Supply Chain
  • Transport i Spedycja
  • Inteligentne Technologie
  • Magazyn
  • Prawo i Finanse

Kontakt

tel: +48 61 30 70 226
info@logistics-manager.pl

NEWSLETTER

Projekt i realizacja witryny Agencja Interaktywna Horizon 2019

Serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie plików cookies. dowiedz się więcej.