Skip to content
Logistics Manager
Logistics Manager
  • Konferencje
  • Webinaria
  • Prenumerata
  • Wydania
  • LM Poleca
  • Kontakt
  • Konferencje
  • Webinaria
  • Prenumerata
  • Wydania
  • LM Poleca
  • Kontakt
  • Kategorie
  • Zarządzanie
  • Supply Chain
  • Transport i Spedycja
  • Inteligentne Technologie
  • Magazyn
  • Prawo i Finanse
Logistics Manager
  • Konferencje
  • Webinaria
  • Prenumerata
  • Wydania
  • LM Poleca
  • Kontakt
  • Kategorie
  • Zarządzanie
  • Supply Chain
  • Transport i Spedycja
  • Inteligentne Technologie
  • Magazyn
  • Prawo i Finanse



Z rynku

Najnowszy bezpłatny Raport PITD: „50 sposobów jak zatrzymać kierowcę w firmie i doprowadzić do jej rozwoju” jest już dostępny.

1 czerwca 2023

Międzynarodowa Unia Transportu (IRU) w opracowaniu „Tackling the European Driver Shortage” szacuje obecny niedobór kierowców  w Europie na 17%. Jednak z brakiem osób chcących pracować w tym zawodzie zmaga się nie tylko Europa. IRU szacuje, że w Azji niedobór kierowców wynosi obecnie aż 20%. Jak sytuacja wygląda w Polsce? Ta sama organizacja określiła, że w Polsce brakuje obecnie około 140 tys. kierowców. Według raportu PwC, w 2022 roku niedobór kierowców o pożądanych umiejętnościach, z wysokim prawdopodobieństwem będzie się pogłębiał do poziomu blisko 200 tys. (20% popytu na pracę). Do 2025 roku luka ta powiększy się do 300 tys.

 

W dobie rynku pracownika, starzejącego się personelu i kurczących się zasobów kierowców zawodowych jeszcze bardziej na znaczeniu zyskują wszelkie metody, aby zachęcić ich do pozostania w firmie. Proces ten nazywa się to lojalizacją. Jak go skutecznie przeprowadzić? Polski Instytut Transportu Drogowego opracował raport, który stanowi kompleksowy poradnik, tworzony wraz z branżowymi praktykami. W nim każdy przewoźnik znajdzie konkretne działania, które przynoszą efekty w prosperujących firmach. – Budowanie relacji opartych na szczerym i otwartym dialogu jest niesamowicie istotne i stanowi mocny fundament kultury organizacyjnej. Otwartość na zmiany, angażowanie kierowców w życie spółki, przyczyniają się do ciągłego doskonalenia współpracy. Relacje, które tworzymy z naszymi pracownikami decydują o możliwości wspólnego osiągania celów, tworzenia kultury, opartej na informacji zwrotnej i budowaniu zgranego zespołu. Okazywanie osobistej dbałości, przy jednoczesnym otwartym stawianiu wyzwań, przyczynia się do osiągania trwałych, prawdziwych efektów, zwiększenia motywacji i efektywnego działania – wskazuje Magdalena Raźnikiewicz, menedżer ds. personalnych / HR Manager, Raben Transport Sp. z o.o..

W budowaniu stabilnych relacji z personelem musi stanowić przede wszystkim solidne i wypłacane na czas wynagrodzenie. – Terminowość wypłat oraz jasny i przejrzysty system płacowy jest ważny. Nigdy w historii firmy nie zdarzyły się nam poślizgi w wypłacie wynagrodzeń, czy „nieczysta gra” przy ich wypłacaniu. Pracownik, który wie, że otrzyma wynagrodzenie na czas, czuje się komfortowo i zdecydowanie lepiej skupia się na pracy – zapewnia Łukasz Grajcar, dyrektor zarządzający IMEX Logistics Sp. z o.o..

Ważne, aby pensja sprawiała poczucie dobrze wynagradzanej pracy. – Oprócz tego nie można zapomnieć o dopasowanych benefitach. Często warto jest, wypracować je wraz z załogą. – Stosujemy także wiele innych rozwiązań, które pozwalają na pozyskanie i utrzymanie kierowców, jak choćby wczasy pod gruszą, karty sportowe, indywidualne karty flotowe do tankowania, bony świąteczne dla dzieciaków, a także dodatkowe ubezpieczenia, jak choćby ubezpieczenie ochrony prawnej. Zmotywowany i szczęśliwy pracownik pracuje efektywniej i daje z siebie więcej, dla dobra własnego firmy – dodaje Albert Szczepaniak, kierownik transportu i spedycji, Dział Transportu i Spedycji, Vive Textile Recycling Sp. z o.o.

O sprawnym działaniu każdego przedsiębiorstwa, tym samym minimalizując napięcia świadczy właściwa komunikacja pomiędzy dwoma istotnymi ogniwami w firmie – kierowcą i dyspozytorem. – Dyspozytor to kluczowa funkcja. W branży typowo „męskiej”, gdzie dominują kierowcy – mężczyźni, w naszej firmie bardzo dobrze spisuje się model pani – dyspozytorka. Zapewne to też kwestia osobowości, ale nasza pani dyspozytor bardzo dobrze rozładowuje emocje, prowadzi szczerą, otwartą komunikację i też buduje świetne relacje. Równolegle zrobiła prawo jazdy na autobus i sama też czasem jeździ w trasę, przez co dodatkowo zyskuje szacunek kierowców. W stresujących, trudnych emocjonalnie sytuacjach, czy zdarzeniach na drodze, ten aspekt damsko-męskiej współpracy powoduje mniejszą eskalację emocji wśród naszych panów – przekonuje Dawid Doliński, prezes zarządu DOL-TRANS-TOUR

Dobry menedżer powinien także pomyśleć o sprawnym wdrożeniu młodego personelu do swojej firmy. W zawodzie kierowcy dosyć często zdarza się, że młodzi adepci już po kilku kursach odchodzą nie tylko od firmy, ale od całego zawodu. Nie musi to wynikać z faktu, że sam charakter pracy ich zniechęcił, ale tego, że nie zostali właściwie wdrożeni, a wręcz pozostawieni sami sobą. –  Posiadamy wewnętrzny program „młodszy kierowca”. Co istotne, za każdy miesiąc realizowanego programu wdrożeniowego „młodszy kierowca”, kierowca szkolący otrzymuje dodatkowe wynagrodzenie. Ma on na celu zapewnienie możliwości zdobycia doświadczeń zawodowych i podniesienia kwalifikacji osobom będącym na początku swojej przygody z transportem. Dzięki temu „młodszy kierowca” zdobywa nie tylko podstawową teoretyczną wiedzę, ale co ważniejsze, od pierwszego dnia uczy się ją stosować w praktyce. Mentor tworzy z nowym kierowcą zespół wspólnie wykonujący wyznaczone przez dyspozytorów trasy. W ramach realizowanych zadań „młodszy kierowca” poszerza swoją wiedzę w obszarze bezpiecznej jazdy, poznaje w praktyce przepisy dot. czasu pracy kierowcy, uczy się przygotowywać pojazd ciężarowy do drogi, zabezpieczać ładunek, a co najważniejsze skutecznie manewrować powierzonym pojazdem – wyjaśnia Aneta Michałowska-Żmuda, TVM Transport & Logistics.

Raport „50 sposobów jak zatrzymać kierowcę w firmie i doprowadzić do jej rozwoju” odnosi się do często występujących problemów w firmie. Każde zagadnienie opisane jest w przejrzysty sposobów, stanowiąc przy tym dopasowaną poradę, którą można dopasować do własnej kultury organizacyjnej, bez względu na wielkość przedsiębiorstwa. Zapraszamy zatem do lektury niniejszego kompendium i zachęcamy do ich realizacji w praktyce.

Źródło: PITD

Podziel się:

  • Udostępnij na Twitterze(Otwiera się w nowym oknie)
  • Kliknij, aby udostępnić na Facebooku(Otwiera się w nowym oknie)
  • Kliknij, aby udostępnić na Google+(Otwiera się w nowym oknie)

Podobne

Zobacz również

Z rynku

Parki handlowe zajmują jedną piątą całej przestrzeni zakupowej. To trzykrotnie więcej niż w 2010 r., a zapotrzebowanie wciąż rośnie

Supply Chain | Transport i Spedycja | Z rynku

Przejęcie Quehenberger przez Geis zatwierdzone

  • Brak IE 599 – Był wywóz, czy go nie było?
  • Dbałość o posadzki w branży logistycznej i magazynowej
  • Na co należy zwrócić uwagę przy określaniu wartości celnej towaru?
  • Ile kosztuje logistyka?
  • Łańcuch dostaw – odchudzony czy elastyczny?
  • Urodzinowa loteria DPD Polska
  • Czym są roboty AGV i jaka jest ich funkcjonalność?
  • KION Group rozszerza swoją działalność w Polsce
  • Czym różni się praca kierowcy w USA a w Europie?
  • Uber Freight wkracza do Polski
Logistics Manager

MPF sp z o.o.
ul Heleny Szafran 6
60-693 Poznań
NIP: 781-202-69-09
REGON: 520261703

POLITYKA PRYWATNOŚCI

Menu główne

  • Konferencje
  • Webinaria
  • Prenumerata
  • Wydania
  • LM Poleca
  • Kontakt
  • Kategorie

Aktualności

  • Zarządzanie
  • Supply Chain
  • Transport i Spedycja
  • Inteligentne Technologie
  • Magazyn
  • Prawo i Finanse

Kontakt

tel: +48 61 30 70 226
info@logistics-manager.pl

NEWSLETTER

Projekt i realizacja witryny Agencja Interaktywna Horizon 2019

Serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie plików cookies. dowiedz się więcej.